Τρανς λιπαρά: Προσοχή! λέει ο ΕΦΕΤ.

Τρανς λιπαρά: Προσοχή! λέει ο ΕΦΕΤ.

Το σοβαρό έλλειμμα γνώσης των Ελλήνων ως προς τα τρανς λιπαρά και τον αντίκτυπό τους στη δημόσια υγεία, ανέδειξε, μεταξύ άλλων, η έρευνα που πραγματοποιήθηκε, με πρωτοβουλία του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ), σε αντιπροσωπευτικό πανελλαδικό δείγμα 2.003 ατόμων 25 ετών και άνω. Η έρευνα, πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των δράσεών του ΕΦΕΤ σε θέματα διατροφικής πολιτικής και της διαρκούς προσπάθειας για τη διασφάλιση των καταναλωτών με ασφαλέστερα και ποιοτικότερα τρόφιμα.

Τα τρανς λιπαρά, τα οποία περιέχουν ακόρεστα λιπαρά οξέα με τουλάχιστον ένα διπλό δεσμό στη μορφή τρανς, έχουν δυσμενείς επιδράσεις στην υγεία του ανθρώπου και, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η απομάκρυνση των βιομηχανικώς παραγόμενων τρανς λιπαρών από την αλυσίδα των τροφίμων προτείνεται ως μία από τις πιο απλές παρεμβάσεις δημόσιας υγείας, τόσο για τη μείωση του κινδύνου διαφόρων ασθενειών όσο και για τη βελτίωση της διατροφής.

Τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας-μελέτης αναδεικνύουν ότι τα τρανς λιπαρά είναι ο λιγότερο γνωστός όρος σε σχέση με τις άλλες κατηγορίες λιπαρών (π.χ. κορεσμένα, πολυακόρεστα, μονοακόρεστα και ωμέγα-3), καθώς μόνο το 28,8% των ερωτηθέντων έχει ακούσει ή διαβάσει τον συγκεκριμένο όρο και μεταξύ αυτών μόνο ο 1 στους 2 τα αναφέρει στην κατηγορία των λιπαρών που προτρέπουν οι ειδικοί να μειωθούν στη διατροφή.

Στην συντριπτική πλειοψηφία, όσοι έχουν ακούσει τον όρο τρανς λιπαρά πιστεύουν ότι αυτά θα πρέπει να αναγράφονται υποχρεωτικά σε όλες τις ετικέτες τροφίμων. Μόνο, όμως, ο 1 στους 5 καταναλωτές δηλώνει ότι διαβάζει πάντα τις διατροφικές πληροφορίες στις ετικέτες των τροφίμων.

Όσον αφορά στους άλλους τύπους λιπαρών, οι ερωτηθέντες, σε ποσοστό από 76% έως 80%, δήλωσαν ότι έχουν ακούσει τους όρους κορεσμένα, πολυακόρεστα, μονοακόρεστα και ωμέγα-3 λιπαρά, αλλά σχεδόν οι μισοί δεν γνωρίζουν ποια λιπαρά πρέπει να μειωθούν στη διατροφή τους, πιθανόν διότι αγνοούν τη διαφορετική συμβολή τους στην υγεία, όπως μετέδωσε το Αθηναϊκό Πρακτορείο.

Περίπου 1 στους 2 καταναλωτές θεωρεί ότι καταναλώνει την κανονική ποσότητα λιπαρών. Σε γενικές γραμμές, από τα στοιχεία της έρευνας διαπιστώνεται ότι το ελληνικό καταναλωτικό κοινό έχει σοβαρό έλλειμμα γνώσης ως προς τα τρανς λιπαρά και τον αντίκτυπό τους στη δημόσια υγεία, αλλά και μια γενικότερη σύγχυση ως προς τα λιπαρά.

Από τα παραπάνω διαπιστώνεται ότι η έρευνα του ΕΦΕΤ αναδεικνύει αρκετές αντιφάσεις που βιώνουν οι πολίτες στην καθημερινή τους διατροφή, οι οποίες μαρτυρούν την ανάγκη περαιτέρω ενημέρωσής τους.

Για τον λόγο αυτό ο ΕΦΕΤ διαμορφώνει τρεις βασικούς άξονες προσέγγισης αναφορικά με την κατανάλωση των τρανς λιπαρών, που είναι:

1. Η ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των καταναλωτών μέσω δράσεων όπως η έκδοση ενημερωτικών φυλλαδίων για τα τρανς και κορεσμένα λιπαρά.

2. Η εκπόνηση διερευνητικών εργαστηριακών προγραμμάτων ελέγχου τρανς και κορεσμένων λιπαρών σε διάφορες κατηγορίες τροφίμων, δράση η οποία έχει ήδη ενταχθεί στο Πρόγραμμα Επίσημου Ελέγχου του ΕΦΕΤ για το 2015.

3. Η συνεργασία με φορείς του Δημοσίου και τις επιχειρήσεις τροφίμων ώστε να προσδιοριστούν στοχευμένες και αποτελεσματικές δράσεις για τη μείωση των τρανς λιπαρών στα τρόφιμα.

 

Που θα βρούμε τα απαραίτητα λιπαρά, καθώς και τα προϊόντα του καθημερινού μας τραπεζιού που τα περιέχουν:

Πηγές των καλών και απαραίτητων λιπαρών όπως τα πολυακόρεστα ω-3 και ω-6 είναι τα φυτικά έλαια και οι soft μαργαρίνες. Η αναγκαιότητα των παραπάνω λιπαρών είναι υψίστης σημασίας για τον οργανισμό, καθώς συμβάλλουν σημαντικά στο να διατηρούμε την καρδιά και τις αρτηρίες μας υγιείς, ενώ παράλληλα βοηθούν και στην ομαλή ανάπτυξη των κυττάρων.

Οπότε, εάν στην καθημερινή μας διατροφή αντικαταστήσουμε τα κορεσμένα ζωικά λιπαρά με τα «καλά» φυτικά, μειώνουμε αρκετά τον κίνδυνο που οδηγεί στις διάφορες μορφές καρδιοπάθειας. Ετσι, την επόμενη φορά που θα κάνετε για την οικογένεια και τους φίλους σας ένα ένα κέικ ή κάποιο γρήγορο σνακ, επιλέξτε μια πηγή καλύτερων λιπαρών, αντικαθιστώντας το βούτυρο με soft μαργαρίνη.

Αν για εσάς το δίλημμα βούτυρο ή μαργαρίνη παραμένει, η απάντηση είναι απλή. Επιλέξτε μαργαρίνη! Με αυτό τον τρόπο δεν θα χρειαστεί να συμβιβαστείτε στη γεύση, ενώ ταυτόχρονα θα λαμβάνετε «καλά» λιπαρά και βιταμίνες, τα οποία είναι απαραίτητα για τον οργανισμό σας.

 

Γιατί ΟΧΙ Βούτυρο

• Είναι ζωικής προέλευσης

• Περιέχει πολλά «κακά» κορεσμένα λιπαρά και trans λιπαρά

• Περιέχει χοληστερίνη

• Τα κορεσμένα και trans λιπαρά που περιέχει αυξάνουν τη χοληστερίνη και έτσι επιβαρύνουν την υγεία της καρδιάς

• Περιέχει μόνο βιταμίνη Α και D

Γιατί ΝΑΙ Μαργαρίνη

• Είναι φυτικής προέλευσης

• Περιέχει «καλά» απαραίτητα πολυακόρεστα λιπαρά

• Δεν περιέχει χοληστερίνη,

• Τα «καλά» λιπαρά που περιέχει συμβάλλουν στον έλεγχο της χοληστερίνης

• Δεν περιέχει trans λιπαρά

• Περιέχει βιταμίνες Α, D και Ε και κάποιες μαργαρίνες Β6, Β12 & φολικό οξύ

 

ΠΗΓΗ

 

Προσθήκη νέου σχολίου

Plain text

  • Δεν επιτρέπονται ετικέτες HTML.
  • Διευθύνσεις ιστού και e-mail μετατρέπονται αυτόματα σε παραπομπές.
  • Αυτόματες αλλαγές γραμμών και παραγράφων.