Σύκα αποξηραμένα

Σύκα αποξηραμένα

Το αγαπημένο φρούτο των αρχαίων μας προγόνων, διατηρεί βέβαια την προσωνυμία «βασιλικό» που απλώς υποδηλώνει την εξαιρετική ποιότητα της βιολετιάς ποικιλίας. Άσπρα ή μαύρα, πράσινα ή βιλετιά, τα σύκα μπορεί αν είναι μια απόλαυση, αν τα διαλέξουμε σωστά. Μαλακά στο άγγιγμα, αλλά όχι πολύ ώριμα, γιατί εύκολα υφίστανται ζύμωση και χαλάνε, τα σύκα πρέπει να μπαίνουν αμέσως στο ψυγείο και να τρώγονται δροσερά.
Είναι ιδανικά στη μαγειρική είτε φρέσκα, είτε ξερά.

Οι λευκές ποικιλίες ταιριάζουν με τα πουλερικά γιατί δεν είναι τόσο γλυκιές. Συνδυάζονται με τυρί φέτα, με σύγκλινο και συνοδεύονται θαυμάσια με ένα ποτήρι ποτήρι ροζέ Πελοποννησιακό κρασί.
Τα σύκα είναι πολύ ωφέλιμα όταν είναι αποξηραμένα αρκεί να είναι λιαστά και όχι όσα έχουν αποξηρανθεί τεχνητά.
Τα λιαστά διατηρούνται σε γυάλινο βάζο πασπαλισμένα με σουσάμι και ανάμεσα σε στρώσεις φύλλων δάφνης.

Η συκιά είναι δέντρο άγριο και αυτοφυές που κατάγεται από το Αφγανιστάν και ευδοκιμεί στα πιο άγρια εδάφη.
Τα ξερά σύκα θεωρούνται από τον ίδιο τον Αρχέστρατο, τροφή φθηνή, κατάλληλη μόνο για φτωχούς. Έτσι, μαζί με την ελιά και το σταφύλι υπήρξε η μοναδική και σωτήρια τροφή των μεσογειακών χωρών. Τρεις χιλιάδες περίπου χρόνια πριν, οι συκιές ευδοκιμούσαν στους περίφημους κρεμαστούς κήπους της Βαβυλώνας και οι άνθρωποι για να διατηρήσουν τους καρπούς τους, τα ξέραιναν παραχώνοντάς τα στην καυτή άμμο της ερήμου.

Καλάθια με σύκα βρέθηκαν στους Αιγυπτιακούς τάφους αλλά οι Έλληνες τα είχαν σαν την αγαπημένη τους τροφή.
Με τα χρόνια το υπέροχο αυτό φρούτο έχασε τη γοητεία του και στις μέρες μας η καλλιέργειά του μειώνεται. Ξερά σύκα διατηρούνται αρκετό καιρό, μεταφέρονται εύκολα και αποτελούν ένα διατροφικό στοιχείο ιδιαίτερα ενδιαφέρον, γιατί με την αποξήρανση η περιεκτικότητά του σε ζάχαρη τετραπλασιάζεται.

Στη Μέση Ανατολή, ιδιαίτερα την περίοδο του Ραμαζανιού, παρασκευάζουν ένα δροσερό ποτό από σύκα. Στα Εμιράτα φτιάχνουν παρόμοιο ποτό κόβοντας σε πολύ μικρά κομμάτια τα σύκα, και τα σιγοβράζουν μαζί με ασπρισμένα αμύγδαλα, καρύδια και σκόνη κανέλλα. Το ρόφημα αυτό τρώγεται κρύο με το κουτάλι. Στην Ιταλία τα σύκα συντηρούνται σε μπράντυ αφού γεμιστούν με ξηρούς καρπούς. Στην Ελλάδα με τα ξερά σύκα, με ξηρούς καρπούς, με μούστο και αρωματικά χόρτα, φτιάχνουν τις περίφημες συκόπιτες.
Στην Πόλη έφτιαχναν τη συνταγή του παλατιανού γλυκού για το οποίο χρησιμοποιούσαν σύκα ξερά, ζάχαρη, καρυδόψιχα, φιστίκια Αιγίνης και βανίλια.
Για να το φτιάξουμε, από την προηγούμενη το βράδυ, ζεματάμε τα σύκα και τα αφήνουμε να στραγγίσουν ακουμπισμένα σε χνουδωτή πετσέτα. Χοντροκόβουμε το καρύδι και το φιστίκι. Παραγεμίζουμε τα σύκα με αυτά και τα τοποθετούμε σε ταψάκι. Ρίχνουμε τη ζάχαρη, λιωμένη με λίγο νερό και βανίλια, πάνω στα σύκα και τα ψήνουμε στο φούρνο.

Θεραπευτικές ιδιότητες:
Ρίχνουν την αρτηριακή πίεση
Δεν είναι λίγοι αυτοί που δεν καταναλώνουν φρούτα και λαχανικά – τουλάχιστον όχι τόσα όσα θα έπρεπε – ενώ την ίδια στιγμή ακολουθούν διατροφή υψηλή σε αλάτι και επεξεργασμένες τροφές που δεν περιέχουν επαρκή ποσότητα καλίου. Μια τέτοια διατροφή, όμως, μπορεί να μας οδηγήσει εύκολα στο δρόμο της… υπέρτασης και στα παρελκόμενα αυτής. Τα σύκα έρχονται να σώσουν την κατάσταση, καθώς αποτελούν πλούσιες πληγές καλίου, το οποίο βοηθάει στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. Μελέτες, μάλιστα, έχουν δείξει ότι όσοι καταναλώνουν περισσότερο κάλιο έχουν χαμηλότερη πίεση σε σχέση με τους υπόλοιπους.
 
Εμποδίζουν τη δυσκοιλιότητα
Λόγω της δράσης τους σαν ήπια καθαρτικά, τα σύκα μπορούν να δώσουν τη λύση σε ανθρώπους που ταλαιπωρούνται από το πρόβλημα της δυσκοιλιότητας και θέλουν να δοκιμάσουν μια φυσική μέθοδο βοήθειας. Η καθημερινή κατανάλωση τριών σύκων, βοηθάει στην ανακούφιση του προβλήματος και αν αναρωτιέστε αν θα επιλέξετε φρέσκα ή αποξηραμένα, οι ειδικοί τονίζουν ότι έχουν την ίδια επίδραση.
 
Έχουν βοηθητικό ρόλο στον έλεγχο του βάρους
Τα καλοκαιρινά αυτά φρούτα είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, οι οποίες όσο περισσότερο συμπεριλαμβάνονται στην καθημερινή μας διατροφή, τόσο καλύτερα αποτελέσματα θα έχουμε όσον αφορά την επίτευξη του επιθυμητού βάρους. Ο λόγος είναι ότι επιβραδύνουν την πέψη και καθυστερούν την αποβολή των τροφών από το στομάχι μας, διατηρώντας για περισσότερη ώρα το αίσθημα του κορεσμού. Αυτό αναπόφευκτα μας οδηγεί στο να μην πεινάμε σύντομα και να μην τσιμπολογάμε κάθε μισή ώρα ό,τι βρούμε στο ψυγείο.
 
Προστατεύουν τις μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες από τον καρκίνο του μαστού
Έρευνα 8 χρόνων που διεξάχθηκε σε περισσότερες από 50 χιλιάδες εμμηνοπαυσιακές γυναίκες στη Σουηδία, έδειξε ότι όσες κατανάλωναν τις περισσότερες φυτικές ίνες από φρούτα (τα πλουσιότερα των οποίων είναι τα σύκα, τα μήλα, τα αχλάδια, τα δαμάσκηνα) μείωσαν τον κίνδυνο κατά 34% σε σχέση με αυτές που κατανάλωναν τις λιγότερες.
 
Προλαμβάνουν τις καρδιακές παθήσεις
Μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί σε ζώα έχουν αποδείξει ότι η κατανάλωση του λαχταριστού αυτού φρούτου μπορεί να ρίξει τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων στο αίμα και κατ’ επέκταση να αποτρέψει μακροπρόθεσμα την εμφάνιση καρδιαγγειακών παθήσεων. Τα τριγλυκερίδια είναι η κύρια μορφή λίπους που κυκλοφορεί στο αίμα και όσο πιο αυξημένα είναι τα επίπεδά τους, τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα εμφάνισης παχυσαρκίας και καρδιακών παθήσεων.
 
Παρουσιάζουν αντιδιαβητική δράση
Τα φύλλα της συκιάς, σύμφωνα με μελέτες, φαίνεται πως έχουν αντιδιαβητική δράση και μπορούν να μειώσουν την ποσότητα ινσουλίνης που λαμβάνουν οι διαβητικοί μέσω ενέσεων. Πώς μπορείτε να καταναλώσετε τα φύλλα συκιάς; Βράστε τα και πιείτε τα σαν τσάι ή προσθέστε το εκχύλισμά τους στο πρωινό σας γεύμα.
 
Συμβάλλουν στη διατήρηση της πυκνότητας των οστών
Η πλούσια περιεκτικότητά τους στο μέταλλο που δυναμώνει τα οστά μας, το ασβέστιο, όπως και το κάλιο, το οποίο εμποδίζει την απώλεια ασβεστίου στα ούρα που προκαλείται από μεγάλη κατανάλωση αλατιού, καθιστά τα σύκα συμμάχους μας ενάντια στην οστεοπόρωση.
 
Βελτιώνουν τη σεξουαλική μας ζωή
Όλοι ξέρουμε ότι τα σύκα αποτελούν ένα φυσικό… αφροδισιακό, αναστατώνοντας τις ορμόνες μας – με την καλή έννοια! Μάλιστα, από τα πιο παλιά χρόνια, τα σύκα χρησιμοποιούνταν σε περιπτώσεις που παρουσίαζαν σεξουαλική αδυναμία, γι’ αυτό αν δεν περνάτε και την καλύτερη σεξουαλική σας φάση, δοκιμάστε λίγα σύκα και απελευθερωθείτε.
 
Ανακουφίζουν τον πονόλαιμο
Η κολλώδης ουσία των σύκων βοηθά πολύ στην περίπτωση που έχουμε ερεθισμένο λαιμό και αισθανόμαστε «πεσμένοι». Η ουσία αυτή όταν αναμειγνύεται με νερό διογκώνεται και θεωρείται ότι προστατεύει το λαιμό, μειώνει τον ερεθισμό και μαλακώνει τον πόνο.
Πώς μπορείτε να τα απολαύσετε;
- Αναμείξτε τα αποξηραμένα σύκα με μέλι και καρύδια.
- Προσθέστε τα στα σπιτικά σας κέικ και μάφιν στην αποξηραμένη τους μορφή ή ακόμη και στη βρώμη ή τα δημητριακά του πρωινού σας.
- Όταν είναι φρέσκα μπορείτε να τα δοκιμάσετε στη σαλάτα σας.
- Προσθέστε τα σε διάφορα επιδόρπια ή στη φρουτοσαλάτα σας.
- Φτιάξτε μαρμελάδα σύκο με ζάχαρη και χυμό λεμονιού ή ακόμη και γλυκό του κουταλιού σύκο.
 
Προσοχή στην κατανάλωση
Παρά τα οφέλη τους, αν το παρακάνετε με τα σύκα, υπάρχει πιθανότητα διάρροιας, ενώ θα πρέπει να τα αποφεύγετε αν έχετε πρόβλημα στα νεφρά ή την χοληδόχο κύστη.
 

Προσθήκη νέου σχολίου

Plain text

  • Δεν επιτρέπονται ετικέτες HTML.
  • Διευθύνσεις ιστού και e-mail μετατρέπονται αυτόματα σε παραπομπές.
  • Αυτόματες αλλαγές γραμμών και παραγράφων.