Ο δρόμος ΤΡΙΠΟΛΗ - ΛΕΥΚΤΡΟ - ΣΠΑΡΤΗ, η κριτική ματιά.

Ο δρόμος ΤΡΙΠΟΛΗ - ΛΕΥΚΤΡΟ - ΣΠΑΡΤΗ η κριτική ματιά.

H σύνταξη με χαρά δημοσιεύει την άποψη του τοπογράφου-μηχανικού κ. Δ. Βρεττάκου . Οι απόψεις του είναι ενδιαφέρουσες και, αν μη τι άλλο, θέτουν προβληματισμούς, το άρθρο γράφτηκε όταν ο δρόμος ήταν υπό κατασκευή!

Παρακάτω δημοσιεύουμε σχόλια ή σχετικά άρθρα επί του θέματος, για να προκαλέσουμε ένα γόνιμο δημόσιο διάλογο.
 
Είναι σχεδόν δεδομένο, ότι η κατασκευή ενός έργου υποδομής και ειδικότερα ενός έργου οδοποιίας τύπου αυτοκινητόδρομου, όπως αυτός του Τρίπολης-Λεύκτρου –Σπάρτης, είναι εξ ορισμού αναπτυξιακό έργο.

Ο  βραχίονας Λεύκτρου - Σπάρτης  δεν έχει βέβαια υλοποιηθεί αλλά ήδη έχουν τοποθετηθεί οι πινακίδες σήμανσης επί του άξονα Τρίπολης- Καλαμάτας, ενημερώνοντας για την απόσταση της μελλοντικής διαδρομής  μέχρι τη Σπάρτη.
Δύο χιλιόμετρα έξω από την Τρίπολη υπάρχει πινακίδα που αναφέρει Σπάρτη 77 χλμ.  δηλαδή η συνολική διαδρομή μετά την ολοκλήρωση των έργων θα είναι 78 χιλιόμετρα.  
Η σημερινή διαδρομή από την Τρίπολη μέχρι τη Σπάρτη έχει μήκος  πενήντα επτά χλμ. Είναι βέβαια ένας κάκιστος δρόμος, η βελτίωση του οποίου με προδιαγραφές σύγχρονου επαρχιακού δικτύου (ενδεικτικά αναφέρω τη διπλή λωρίδα κυκλοφορίας στη μία κατεύθυνση στις ανηφόρες, ταχύτητα μελέτης 80 χλμ), είχε ανατεθεί  το 1996 σε ομάδα μελετητικών γραφείων. Τμήματα της παραδοθείσας μελέτης έχουν ήδη υλοποιηθεί, όπως το τμήμα από τη  Σηλασία μέχρι τη Σπάρτη που παραμένει κλειστό λόγω καθιζήσεων. Σύμφωνα με την μελέτη μετά την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων εργασιών η απόσταση Τρίπολης – Σπάρτης  ολοκληρωθεί θα είναι 50 χλμ. και θα παρακάμπτει όλα τα χωριά της σημερινής διαδρομής.
Παρεμπιπτόντως πρόσφατα σε σύσκεψη στη Σπάρτη ο Περιφερειάρχης ανακοίνωσε, ότι ξεκίνησε το έργο  αποκατάστασης της σταθερότητας του εδάφους και επαναλειτουργίας  τμήματος του νέου δρόμου, Σελασίας –Σπάρτης.
Εάν, βέβαια είχε συνταχθεί  μελέτη που αφορούσε κατασκευή αυτοκινητοδρόμου μέσες – άκρες στην σημερινή υπάρχουσα  πορεία, εκτιμώ, ότι η απόσταση Τρίπολης - Σπάρτης θα ήταν ίση ή και μικρότερη του  βραχίονα Λεύκτρου – Σπάρτης. 
Μετά την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Τρίπολης-Λεύκτρου–Σπάρτης και την ολοκλήρωση της βελτίωσης του υπάρχοντος δρόμου Σπάρτης – Τρίπολης (εάν βέβαια γίνει) τα δεδομένα θα είναι:
Η ταχύτητα μελέτης του βραχίονα Λεύκτρου –Σπάρτης είναι 100 χλμ και η διαδρομή των 80 χλμ θα γίνεται σε 50’ περίπου, όσο είναι και σήμερα με τον κάκιστο δρόμο. 
Εάν  υλοποιηθεί η μελέτη βελτίωσης του υπάρχοντος δρόμου Τρίπολης – Σπάρτης με συνολικό μήκος 50 χλμ. και κυκλοφοριακή ταχύτητα  τα 80 χλμ. ο χρόνος διάνυσης  της απόστασης θα είναι 40-45’, μικρότερος από  αυτόν του αυτοκινητόδρομου.  
Οι  χρόνοι αναφέρονται αφ’ ενός μεν στο  μέσο σύννομο οδηγό και όχι στους πάσης φύσεως ‘’γρήγορους’’ γιωταχήδες  αλλά κατ επέκταση αναλογικά και στα πάσης φύσεως εμπορικά οχήματα.
Τίθενται τα ερωτήματα:
Τι σκοπιμότητα έχει η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου  Λεύκτρου – Σπάρτης
των σαράντα έξι χλμ. όταν με  μικρότερου ή και ίσου μήκους αυτοκινητόδρομο μπορούσε να συνδεθεί η Τρίπολη απευθείας με τη Σπάρτη, δίχως να είναι κάποιος υποχρεωμένος να κάνει επιπλέον και τη διαδρομή των τριάντα τριών  χλμ. Τρίπολης - Λεύκτρου. 
 
 
Πόσοι οδηγοί θα προτιμήσουν τη μεγαλύτερη διαδρομή μέσω Λεύκτρου (έστω επί αυτοκινητόδρομου ) πληρώνοντας επί πλέον διόδια για να κάνουν τη διαδρομή μέχρι τη Σπάρτη, όταν μπορούν να την κάνουν σε ίδιο χρόνο διανύοντας λιγότερα 23 χιλιόμετρα στον υπάρχοντα σήμερα δρόμο,  ή 29  χλμ. εάν υλοποιηθεί στο σύνολό της η μελέτη βελτίωσης  που σταδιακά υλοποιείται σήμερα, απευθείας από την Τρίπολη και χωρίς διόδια; 
Γιατί να λειτουργεί ένας ιδιωτικός αυτοκινητόδρομος όπως αυτός Λεύκτρου-Σπάρτης δίχως κανένα όφελος για το κράτος και  δυσβάστακτη οικονομική επιβάρυνση για του εποχούμενους,  όταν με ασύγκριτα μικρότερη κρατική δαπάνη θα μπορεί να λειτουργεί βελτιωμένος ο υπάρχων δρόμος. Ίσως η δαπάνη βελτίωσης του υπάρχοντος δρόμου σύμφωνα με τη συνταχθείσα μελέτη είναι  μικρότερη και από την όποια συμμετοχή του κράτους στο κόστος κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Λεύκτρου - Σπάρτης. 
Αλλά το σημαντικότερο είναι το εξής:
Γιατί δεν κατασκευάζεται αυτοκινητόδρομος με απευθείας σύνδεση Τρίπολης – Σπάρτης; 
 
 
Στην κυριολεξία θα ‘’ερχόταν’’ η Σπάρτη δίπλα στην Τρίπολη με  ξεκούραστη διαδρομή 25’-30’ λεπτών. 
Επίσης δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό σε εμένα το όφελος του ιδιώτη που θα εκμεταλλεύεται τον αυτοκινητόδρομο, εάν όπως πιθανολογώ, η διαδρομή κριθεί ασύμφορη από τους πάσης φύσεως εποχούμενους  και προτιμούν την υφιστάμενη διαδρομή. Σίγουρα δεν με αφορούν τα οικονομικά συμφέροντα του ιδιώτη αλλά υποβολιμαία όμως θα μπορούσε κάποιος να προδιαγράψει τρόπους εξαναγκασμού των οδηγών να χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο των 80 χλμ, με την ορατή ή αφανή συνδρομή της διοίκησης.
Ενδεικτικά αναφέρω την μη ολοκλήρωση της βελτίωσης του υπάρχοντος σήμερα δρόμου Τρίπολης Σπάρτης και επικουρικά το παράδειγμα του Τραμ στην Αθήνα είναι χαρακτηριστικό. Καταργήθηκαν όλες οι λεωφορειακές συνδέσεις για να ανεβαίνει, εξαναγκαστικά  ο κόσμος στο Τραμ, άσχετα εάν αυξήθηκε ο κυκλοφοριακός χρόνος και η ΤΡΑΜ ΑΕ είναι ελλειμματική, χωρίς να βελτιωθεί κανένα κυκλοφοριακό πρόβλημα. 
Επί πλέον των αριθμητικών  στοιχείων  που παρατίθενται παραπάνω, υπάρχει και περιβαλλοντική επίπτωση από την κατασκευή ενός αυτοκινητόδρομου και η οποία είναι σε όλους, κυρίως στους ειδήμονες, γνωστό πόσο καταλυτική και αποφασιστική είναι η εκτίμησή της στη λήψη της τελικής απόφασης. 
 
 
Μακριά από εμένα οι περιβαλλοντικές ανησυχίες του συρμού, αλλά ξεκάθαρα 
στη  συγκεκριμένη περίπτωση, κατά τη γνώμη μου, συντελείται αλόγιστη περιβαλλοντική υποβάθμιση. Όσοι έχουν διαβεί την κοιλάδα του Ευρώτα από Σπάρτη προς Μεγαλόπολη, αλλά και με τις μηχανές αναζήτησης στο διαδίκτυο (Google, στην ιστοσελίδα της κτηματολόγιο ΑΕ κτλ) είναι εύκολο να διαπιστώσει κάποιος το ‘’άβατο’’ μιας σχεδόν παρθένας και τεράστιας έκτασης κοιλάδας, όπως αυτής που θα διέλθει ο νέος αυτοκινητόδρομος από το Λεύκτρο μέχρι τη Σπάρτη και ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες μου και με κάποια επιφύλαξη για την ορθότητά τους,  θα διέλθει τρεις  φορές πάνω από τον Ευρώτα. 
Προσπαθώντας να διαπιστώσω  την αιτιολόγηση για  το ξέσκισμα αυτού του φυσικού κάλλους  αλλά και γενικότερα την αιτιολόγηση της πρόκρισης της κατασκευής του  δρόμου Τρίπολης-Σπάρτης μέσω του Λεύκτρου και όχι απευθείας από την Τρίπολη, ενημερώθηκα  στην αρμόδια Δ/νση του υπουργείου Υποδομών (κτλ), για  τη 137784/2009 υπουργική απόφαση έγκρισης που επικαιροποιεί και βελτιώνει την παλαιότερη (του 2003)  Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. 
Πολλά τα στοιχεία που αναφέρονται στη μελέτη (κάποια τα σημειώνω παρακάτω), αλλά στη σελίδα 61 παράγραφος 4.1.2  ‘’ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΗΣ ΟΔΕΥΣΗΣ’’  που  αιτιολογείται  γιατί προκρίνεται η συγκεκριμένη διαδρομή Τρίπολης -Λεύκτρου –Σπάρτης ο μελετητής αναφέρει:
α) Η επιλεγείσα γενική όδευση από το Λεύκτρο μέχρι τη Σπάρτη, όπως αυτή είχε εξετασθεί στα πλαίσια παλαιότερων μελετών, τεχνικών και περιβαλλοντικών προέκυψε μονοσήμαντη, αφού το έργο είχε αποφασισθεί να εισαχθεί μετά από εκπόνηση ειδικότερων στρατηγικών μελετών (πάρτο αυγό και κούρευτο)  στο σύστημα των οδικών αξόνων παραχώρησης. Εξ αρχής δηλαδή δεν εδίνετο η δυνατότητα εξέτασης άλλων εναλλακτικών λύσεων σύνδεσης της Τρίπολης με τη Σπάρτη. 
Δηλαδή ευθέως ο μελετητής ομολογεί, ότι του ανατέθηκε μελέτη-εντολή διέλευσης του αυτοκινητόδρομου μέσω Λεύκτρου και όχι η περιβαλλοντική μελέτη με την κλασική έννοια του όρου. Δηλ. μία συγκριτική μελέτη, όπως κατ εξοχήν είναι μία μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που θα έχει το περιθώριο εκτίμησης  και  ισοστάθμισης θετικών και αρνητικών δεδομένων και επιπτώσεων και τελικά της δικής του πρότασης. Έπρεπε οπωσδήποτε να αιτιολογηθεί η συγκεκριμένη διαδρομή και τίποτα περισσότερο.
Στη συνέχεια όμως ο μελετητής προκειμένου να σώσει τα προσχήματα,  να βελτιώσει την αξιοπιστία της μελέτης, αλλά πιθανώς και τον φόβο του ΣτΕ επιχειρεί  ανεπιτυχώς να αιτιολογήσει τα αναιτιολόγητα αναφέροντας στην συνέχεια της ίδιας παραγράφου.
β) Για λόγους όμως πληρότητας της παρούσας μελέτης αναφέρεται στις επόμενες παραγράφους μια συνοπτική εκτίμηση των κύριων περιβαλλοντικών διαφοροποιήσεων μεταξύ των δύο λύσεων δηλαδή της όδευσης Τρίπολη –Μεγαλόπολη – Λεύκτρο – Σπάρτη και Τρίπολης με τη Σπάρτη.
Η όδευση Τρίπολη-Σπάρτη είναι συντομότερη σε σχέση με την όδευση Τρίπολη – Μεγαλόπολη – Σπάρτη. Κατά 15 περίπου χιλιόμετρα.
Προφανώς ο μελετητής συγκρίνει ετεροειδή μεγέθη, όπως είναι η οριστική μελέτη του αυτοκινητόδρομου Τρίπολης-Λεύκτρου-Σπάρτης με έναν παμπάλαιο δρόμο, όπως έχει και υφίσταται και όχι ένα μελετημένο άξονα αυτοκινητόδρομου Τρίπολης-Σπάρτης  στη θέση του παλιού. Αλλά έστω και έτσι ξενίζει η  ανακρίβειά του, διότι η διαφορά είναι πλέον των 23 χιλιομέτρων και όχι 15 που  αναφέρει.
γ) Η οδός Τρίπολη –Σπάρτη είναι υφιστάμενη θα πρέπει όμως να βελτιωθεί σημαντικά,  τόσο οριζοντιογραφικά όσο και μηκοτομικά, δεδομένου ότι σήμερα δεν διαθέτει χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου.
Δηλώνω αδυναμία να κατανοήσω, εάν αυτό συνδράμει την αιτιολόγηση της διέλευσης του δρόμου προς τη Σπάρτη, οπωσδήποτε μέσω Λεύκτρου, όπως ο ίδιος αναφέρει αλλά είναι προφανές, ότι το οποιοδήποτε κόστος βελτίωσης  ενός δρόμου είναι σαφέστατα και από κάθε άποψη μικρότερο από την κατασκευή νέου, τόσο από οικονομικής (απαλλοτριώσεις – κατασκευή)  άποψης, όσο και από περιβαλλοντικής, αφού κάποιος δρόμος ήδη υπάρχει  και τμήματα αυτού θα χρησιμοποιηθούν σαν υπόβαση του νέου. 
δ) Η οδός Τρίπολης-Σπάρτης διέρχεται από περιοχές με εντονότερο εδαφικό ανάγλυφο κυρίως στο νότιο τμήμα της σε σχέση με την όδευση Λεύκτρο – Σπάρτη.
Ο μελετητής στην μελέτη του, σε άλλα κεφάλαιά της αναφέρει με λεπτομέρεια, ότι ο αυτοκινητόδρομος Λεύκτρου – Σπάρτης θα έχει πλέον των 1350 μέτρων γέφυρες και πλέον των 1000 μέτρων σήραγγες. Με τα ίδια δεδομένα εκτιμώ, έστω καθ υπερβολή, ότι η Τρίπολη θα ευθυγραμιζόταν με την Σπάρτη .
ε) Η οδός Τρίπολη- Σπάρτη διέρχεται σε μεγαλύτερο μήκος δασικές εκτάσεις και φυσικούς θαμνώνες σε σχέση με την οδό Λεύκτρου – Σπάρτης η οποία διέρχεται σε μεγαλύτερο μήκος εν μέσω γεωργικών εκτάσεων.   
Παντελώς ατεκμηρίωτο, αστήρικτο και εν πολλοίς αυθαίρετο το παραπάνω συμπέρασμα, παραβλέπει την ύπαρξη του Ευρώτα και τις πηγές του παράλληλα με τη διαδρομή και εάν υποθέσουμε, ότι είναι ακριβές, (που δεν είναι) το κόστος απαλλοτρίωσης  στον λόγγο είναι σαφώς μικρότερο από την γεωργική έκταση.
Σε κάθε περίπτωση, όμως το παραπάνω για όσους έχουν διαβεί και τις δύο περιοχές ουδόλως ευσταθεί. Ο άξονας Λεύκτρου – Σπάρτης σαφέστατα διέρχεται, εκτός από τις γεωργικές εκτάσεις,  από καθαρά δασικές εκτάσεις, τμήματα των οποίων, εάν τα έχει δει κάποιος στη διαδρομή Τρίπολης - Σπάρτης εκτός από 5-10 χλμ εάν το έχει δει κάποιος στη διαδρομή Τρίπολης –Σπάρτης να με ενημερώσει να πάω να τα δω. 
Τέλος παραβλέπει, ότι ο Ευρώτας και η κοιλάδα  του, ήταν όλη η ζωή των Αρχαιολακώνων και κατά την εκτίμηση μου το παλούκι ανασκαφές έπρεπε να είναι βασικότατη παράμετρος στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Αλλά ως συνήθως, άσε τους αρχαιολόγους, θα σκούζουν έτσι και αλλιώς, όταν φτάσουμε εκεί θα δούμε.
Τελειώνοντας ο μελετητής αναφέρει 
Αν και η σύγκρισή τους δεν είναι ευχερής αφού δεν υπάρχει τεχνική μελέτη για την ανακατασκευή  της οδού Τρίπολης – Σπάρτης ( σε αντίθεση με την οδό Λέυκτρου –Σπάρτης) εν τούτοις φαίνεται ότι η τελευταία είναι πλεονεκτικότερη από περιβαλλοντικής απόψεως     
Στο αυθαίρετο και αστήρικτο  αυτό συμπέρασμα (αυτό το φαίνεται τα λέει όλα) έχω να αντιτείνω τα παρακάτω:
Όπως έχετε διαπιστώσει σε όλα τα παραπάνω ο μελετητής συγκρίνει τον υπάρχοντα δρόμο Τρίπολης – Σπάρτης με τον αυτοκινητόδρομο Λεύκτρου – Σπάρτης. Πουθενά δεν μνημονεύει, ότι για να φτάσεις στο Λεύκτρο από την Τρίπολη χρειάζονται 33 χλμ. Σαν να μην υπάρχει αυτή η διαδρομή και ούτε είναι κριτήριο το μήκος της διαδρομής στην εκτίμηση του για το τελικό συμπέρασμα της  “ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΗΣ ΟΔΕΥΣΗΣ”. 
Σε όλη τη χώρα είναι το πρώτο έργο υποδομής, που αντί να συντομεύει την απόσταση μεταξύ δύο σταθμών, τη μεγαλώνει και μάλιστα πλέον του 50%.
Ο μελετητής αποφεύγει τη σύγκριση διότι όπως ισχυρίζεται δεν υπάρχει τεχνική μελέτη για την ανακατασκευή του δρόμου Τρίπολης-Σπάρτης, ενώ όπως προαναφέρω και είναι πασίγνωστο, το ίδιο υπουργείο χρηματοδότησε  μελέτη οδοποιίας, τμήματα της οποίας έχουν ήδη εφαρμοσθεί και υπάρχει και μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, από την οποία μπορούσε να αντλήσει όποια στοιχεία ήθελε.
Δύο  ομοειδείς, σχεδόν δίδυμοι παραγωγικά, νομοί στον πρωτογενή τομέα και κύρια στη γεωργία δεν μπορούν να έχουν εμπορικές συναλλαγές, όταν μάλιστα είναι και αυτάρκεις στα ομοειδή προϊόντα.
Εάν παραμετροποιηθεί χιλιομετρικά το  όφελος της σύνδεσης της Καλαμάτας με τη Σπάρτη, η διαδρομή μέσω Τριπόλης θα επιβαρυνόταν με 33 χλμ. εάν η σύνδεση γίνει μέσω Λεύκτρου. 
Δηλώνω αδυναμία να αξιολογήσω τη βελτίωση, ή την υποβάθμιση στον τουρισμό της Λακωνίας από την ύπαρξη του αεροδρομίου και του λιμανιού της Καλαμάτας, για τριάντα πέντε επί πλέον χιλιόμετρα αλλά σε κάθε περίπτωση φρονώ, ότι προηγούνται οι ‘’εσωτερικοί τουρίστες’’ από τους αλλοδαπούς, έχοντας στο νου τη συντριπτική πλειοψηφία των Λακώνων που έχει μετακομίσει στην Αττική και ο αυτοκινητόδρομος Τρίπολης - Λεύκτρου - Σπάρτης τους προσθέτει χρόνο και χρήμα στην συχνότατη επικοινωνία τους με τη πάτρια Λακωνία. Σε μία διαδρομή μπρος-πίσω Τρίπολης -Λεύκτρου –Σπάρτης, ο εποχούμενος θα έχει διανύσει μία επί πλέον διαδρομή του υπάρχοντος δρόμου Τρίπολης- Σπάρτης, έχοντας επιβαρυνθεί διόδια, κόστος συντήρησης αυτοκινήτου και  έχοντας χάσει χρόνο. 
Ίσως κακώς προτάσσω τις επιπτώσεις στον τουρισμό, αλλά κανένα ορατό τουλάχιστον όφελος δεν διακρίνω με το κόστος μεταφοράς και επικοινωνίας και στον  εμπορικό τομέα. Σε αυτόν τον τομέα το κόστος μεταφοράς  και συντήρησης οχήματος ανά χιλιόμετρο  σαφώς και είναι μεγαλύτερο. 
Για την ιστορία θα αναφέρω τις  μάταιες   παρεμβάσεις του συνταξιούχου σήμερα Λάκωνα μελετητή οδοποίιας Αθ. Λουκάκου στο τότε ΥΠΕΧΩΔΕ, υποστηρίζοντας το λάθος για την κατασκευή αυτοκινητόδρομου Τρίπολης- Σπάρτης μέσω Λεύκτρου και ότι έπρεπε να επιτευχθεί η βελτίωση της υπάρχουσας διαδρομής Τριπόλεως - Σπάρτης.
Και εάν οι παρεμβάσεις του Αθ. Λουκάκου είχαν το μεράκι, την αγωνία και την πρόβλεψη  του παλαιού μελετητή για ορθές αναπτυξιακά λύσεις και πιθανόν δεν άφησαν  την έγγραφη  αποτύπωση τους, δεν συμβαίνει το ίδιο με τον καθηγητή της οδοποιίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου  επίσης Λάκωνα Παρ. Σκοπετέα στο τεράστιο πανελλαδικά ερευνητικό  έργο που άφησε, μεταξύ άλλων καταγράφεται η απευθείας χάραξη  αυτοκινητόδρομου Τρίπολης – Σπάρτης.
Σε συνάντηση Μανιατών στον Πειραιά, άκουσα από ειδικούς και μη, αλλά και από τον Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου, από απλές έως πολύ επιθετικές απόψεις κατά της εγκατάστασης των ανεμογεννητριών στη Μέσα Μάνη εκφραζόμενοι με κύριο  κριτήριο το περιβαλλοντικό, αλλά για αυτό το τερατούργημα εγώ τουλάχιστον, δεν έχω ακούσει να εκφράζεται κανείς και είμαι σίγουρος από πλήρη έλλειψη ενημέρωσης.  
Αυτά τα δύο πολύ πρόσφατα  γεγονότα με ώθησαν σε αυτή την παρέμβαση. 
Συνοψίζοντας, επανέρχομαι στον τίτλο του παρόντος σημειώματος, ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΣΚΟΠΙΜΟΤΗΤΑ Η ΑΠΛΑ ΛΑΘΟΣ;  και μάλιστα από κάθε άποψη.
Εύχομαι να κάνω εγώ λάθος.
 

Σχόλια

Υποβλήθηκε από Γ. Χατζηδημητρίου (χωρίς επαλήθευση) στις .

Κύριε Βρεττάκε, έχετε δίκιο. Από φωτογραφίες που έχω δει ο «Α71» μοιάζει με τον περιφερειακό του Υμηττού που σε αρκετά σημεία μάλιστα έχει όριο ταχύτητας τα 80 km/h. Ας υποθέσουμε ωστόσο ότι σε όλο την διαδρομή επιτρέπεται να κινούμαστε με 100, άνετα ώστε να κερδίζουμε από την κατανάλωση καυσίμου. Είναι άραγε αυτό το ποσό εξοικονόμησης ίσο ή μεγαλύτερο από την επιπλέον επιβάρυνση δύο διοδίων; Αμφιβάλλω, όπως και πολλοί συμπατριώτες μας θα δουν στην πράξη και προβλέπω την απαξίωση από την πολιτεία της παλιάς διαδρομής.

Υποβλήθηκε από Ανώνυμος ως μη ... (χωρίς επαλήθευση) στις .

Χρησιμοποιήσαμε το νέο δρόμο τις ημέρες του Πάσχα.
Σε γενικές γραμμές, δεν μας ενθουσίασε το έργο.

Στα θετικά, ότι η διαδρομή Τρίπολη-Σπάρτη γίνεται με μεγαλύτερη ασφάλεια και μέσω μιας πανέμορφης διαδρομής.
Στα αρνητικά, ότι ο χρόνος παραμένει ο ίδιος (προφανώς λόγω αυξημένης απόστασης), ότι δεν έχει λωρίδα έκτατης ανάγκης ο δρόμος και φυσικά το απαράδεκτο να πληρώνεις δύο διόδια για μια διαδρομή που δεν πληρώναμε τίποτα (σε εμάς τα δεύτερα διόδια ήταν προς το παρών ελεύθερα...αλλά για πόσο!).

Πιστεύω, ότι ο δρόμος δεν έγινε με γνώμονα την ταχύτερη πρόσβαση από Τρίπολη παρά μόνο την εύκολη πρόσβαση από Καλαμάτα.
Σαφώς αυτή η διαδρομή βελτιώθηκε αισθητά από θέμα χρόνου και κυρίως ασφάλειας.
Αυτό από μόνο του, με βάζει σε σκέψεις, εάν υπήρξαν οι γνωστές πολιτικές αποφάσεις συγκεκριμένου προσώπου της πολιτικής προς όφελος της Καλαμάτας.
Οι απόψεις σας κύριε Βρεττάκο είναι απολύτως σύνομες με τη λογική. Θα έλεγα εφόσον το έργο δεν αντιστρέφεται και είμαι σίγουρος για τους λόγους που αναφέρεται οτι ο παλιός δρόμος θα εγκαταλειφθεί - να επικεντρωθείτε όλοι οι κάτοικοι της Λακωνίας στη δημιουργία σωστού δρόμου από Σπάρτη προς Μονεμβασιά. Είναι το μόνο σημείο της Πελοπονήσου με τόση ιστορικότητα που συνδέεται ακόμη και τόσο απαρχαιωμένο δρόμο.

Υποβλήθηκε από ΠΑΝΟΥΤΣΟΣ ΚΟΣΜΑΣ (χωρίς επαλήθευση) στις .

Την Μεγάλη Εβδομάδα έκανα την διαδρομή Αθήνα -Τρίπολη-Λευκτρο-Σπάρτη .Συμφωνώ απόλυτα μαι την ανάλυσή σας.Ο νέος αυτοκινητοδρομος εχει πολλές στροφές , θέλει μικρή ταχύτητα έως 80 Χλμ, αλλοιως είναι επικίνδυνος. Είναι περισσότερα χλμ. Έχει διόδια. Είναι χρονικά σχεδόν ίδιος με τον παλιό Τρίπολη Σπάρτη. Δέν εχει την ομορφη διαδρομή του παλιας Εθνικής. Κατα την αποψή μου μπορει να βοηθήσει στο να ειναι πιο ευκολη η προσβαση Σπαρτης -Καλαμάτας. Καί ισως οταν ο καιρός ειναι πολύ χάλια και εχει χιόνια.

Υποβλήθηκε από Ioannis (χωρίς επαλήθευση) στις .

Θα συμφωνήσω με τον προλαλησαντα ότι το τοπίο είναι φανταστικό και καταπράσινο και ότιδεν έχει λεα. Κατ εμέ θα έπρεπε να έκαναν αυτοκινητόδρομο από Τρίπολη για Σπάρτη και από Καλαμάτα για Σπάρτη εάν ήθελαν και χρόνο να γλιτωναμε και τους διερχόμενους από Καλαμάτα για Σπάρτη να εξυπηρετούσαν. Ενώ τώρα άντε να γλιτώνουμε ένα τέταρτο συν του ότι θα πρέπει να πληρώνουμε δύο εξτρα σταθμούς διοδίων, έναν μετά την Τρίπολη και έναν στη Βορδονια

Υποβλήθηκε από ΠΟΥΛΑΚΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (χωρίς επαλήθευση) στις .

Περίμενα κατά κάποιο τρόπο να εντυπωσιαστώ μετά την παράδοση και κυρίως μετά από τη διέλευση του τμήματος αυτού...Είμαι γενιά της "Σπάρτης σε 6 ώρες", μέσω Δεβενακίων, Μύλων, Αχλαδόκαμπου, Κωλοσούρτη κλπ. Φυσικά για εμάς και όσους έχουν ζήσει αυτές τις διαδρομές, οι δυόμιση σημερινές ώρες Αθήνας-Σπάρτης, μοιάζουν βγαλμένες από επιστημονική φαντασία.
Ωστόσο, τολμώ να πω ότι η λύση όπως χαράχθηκε και υλοποιήθηκε, σχεδόν με απογοήτευσε...Δρόμος με μαιάνδρους, ακολουθώντας φυσικά τα ποτάμια, στροφές αμέτρητες, διόδια πανάκριβα...Αλήθεια, πόσο σίγουροι είναι οι παραχωρησιούχοι ότι τα βαριά οχήματα θα τον προτιμήσουν; Αλλά, εδώ που τα λέμε, και αρκετοί από εμάς με τα ΙΧ, που μας άρεσε αυτό το ωραίο κομμάτι του παλιού επαρχιακού, με τις καστανιές, το Αλεποχώρι, τον Παπαντώνη, τους 118...
Ο χρόνος θα δείξει...Αν, πάντως, ο τελικός σκοπός είναι ο δρόμος να καταλήξει στη Μονεμβάσια, τότε καλύτερα να χαραχθεί πάνω στον παλιό επαρχακό, κι ας απομείνει αυτή μια καλή σύνδεση με Μεγαλόπολη και κυρίως Καλαμάτα, αντί της απαρχαιωμένης, αλλά και πανέμορφης διαδρομής μέσω Ταϋγέτου...

Υποβλήθηκε από ΠΛΑΤΑΝΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ (χωρίς επαλήθευση) στις .

Ο ΔΡΟΜΟΣ ΕΧΕΙ ΟΝΤΩΣ ΠΟΛΛΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ ΔΙΟΤΙ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΚΑΤΑ ΠΟΔΑΣ ΤΟ ΛΑΓΚΑΔΙ ΑΠΟ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ ΜΕΧΡΙ ΣΚΟΡΤΣΙΝΟ ΚΑΙ ΕΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟΝ ΕΥΡΩΤΑ.ΦΥΣΙΚΟ ΛΟΙΠΟΝ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΟΙΑΖΕΙ ΦΙΔΙΣΙΟΣ.ΕΠΙΣΗΣ ΕΓΙΝΑΝ ΠΟΛΛΕΣ ΑΠΟΛΛΟΤΡΟΙΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΜΕ ΤΟ ΜΙΚΡΟΤΕΡΟ ΚΟΣΤΟΣ.ΜΑΚΑΡΙ ΝΑ ΗΤΑΝ ΜΙΑ ΕΥΘΕΙΑ ΑΛΛΑ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΚΟΛΟ ΓΙΑ ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ΔΡΟΜΟ.ΤΩΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ ΕΧΩ ΝΑΠΩ ΜΟΝΟ ΑΥΤΟ.ΣΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟ ΕΚΑΝΑ ΔΥΟ ΩΡΕΣ ΣΠΑΡΤΗ-ΤΡΙΠΟΛΗ ΓΙΑΤΙ ΠΡΟΠΟΡΕΥΟΝΤΟΥΣΑΝ 20 ΝΤΑΛΙΚΕΣ ΜΕ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙΑ ΑΠΟ ΣΚΑΛΑ.ΑΥΤΟ ΣΤΟ ΝΕΟ ΔΡΟΜΟ ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ.ΤΟ ΤΕΛΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΦΤΑΣΕΙ ΜΕΧΡΙ ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ.ΕΑΝ ΓΙΝΕΙ ΑΥΤΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΠΕΤΥΧΗΜΕΝΗ ΚΑΘ'ΟΛΑ ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ.

Υποβλήθηκε από ΙΩΆΝΝΗΣ ΛΙΑΝΌΣ (χωρίς επαλήθευση) στις .

Εγώ κατάλαβα ότι πάλι την Καλαμάτα εξυπηρετησαν. Στο μόνο που εξυπηρετεί ο δρόμος είναι ότι μπορείς να πας από Σπάρτη Καλαμάτα άνετα και το αντίθετο δίχως να διερχεσαι από το φιδάκι Καλαμάτα Σπάρτη. Από Αθήνα και για Αθήνα είναι η κατάσταση μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα. Από τη μία ο νέος δρόμος ο οποίος και πιο πολλά χλμ έχει και δύο εξτρά διόδια πληρώνεις για Νας γλυτώνεις το πολύ ένα τέταρτο και από την άλλη ο παλιός δρόμος που όντως κακιστος είναι στο μεγαλύτερο του μέρος

Υποβλήθηκε από ΣΤΑΘΗΣ. (χωρίς επαλήθευση) στις .

8 Αυγουστου ταξιδεψα για πρωτη φορα το δρομο απο Αθηνα.Τα 25 περιπου χιλιομετρα περισσοτερα μεχρι τη Σπαρτη απο Τριπολη τα καταλαβαινει ο οδηγος και το ιχ.Η πρωτη ασχημη εντυπωση ειναι ο ανοισοπεδος κομβος που σε βαζει στο δρομο προς Σπαρτη.Μια μεγαλη πολυ κλειστη στροφη με ασχημη κλιση. Η δευτερη ασχημη εντυπωση τα 14,περιπου,ευρω συνολικο κοστος διοδιων Αθηνα Σπαρτη. Τριτη ασχημη εντυπωση η,απαραδεκτη για μενα, ελλειψη ΛΕΑ αν και ο δρομος εχει αρκετους χωρους προσωρινης σταθμευσης. Ο χρονος απο την εισοδο μεχρι τη Σπαρτη περιπου 25 λεπτα με μια ταχυτητα 110 χιλ.Το οριο που δινει η ΜΩΡΕΑΣ ειναι τα 80 χιλ.Στα θετικα οι μεγαλες ανοικτες στροφες με μια τελεια σωστη κλιση,το επιπεδο του δρομου στο συνολο της διαδρομης,κι ενας ασφαλτοταπητας πραγματικα αψογος.Το κοστος ομως των διοδιων,τα επιπλεον χιλιομ.της διαδρομης αναγκαζουν πολλους οδηγους να χρησιμοποιουν ακομη την παλια διαδρομη.Η καταναλωση της βενζινης ειναι περιπου ιδια ανεξαρτητα ποια διαδρομη ακολουθησει κανεις.Την σπουδαιοτητα του βεβαια θα τη δειξει οταν θα ενωθει με τον δρομο Σκουρα-Πυρι,την παρακαμψη της Σπαρτης.Στο ιδιο σημειο θα ενονεται και ο δρομος απο την παλια διαδρομη.Επειδη ομως οι εποχες ειναι πολυ δυσκολες νομιζω πως μςγαλο μερος των οδηγων μαλλον θα κινουνται στο παλιο δρομο Τριπολης Σπαρτης.Το μεγαλο ερωτημα ειναι γιατι ο παλιος δρομος δεν εξιγχρονιστηκε στο συνολο του η αλλιως δεν ολοκληρωθηκε ποτε ο εξιγχρονισμος του.Σημερα βεβαια το πολυ ασχημο κι επικινδυνο σημειο του ειναι απο την Τριπολη μεχρι τις εγκαταστασεις Αρδαμη. Γιατι στην Ελλαδα,νεοι ασφαλεις αυτοκινητοδρομοι θα πρεπει οποσδηποτε να σημαινει μεγαλυτερες αποστασεις?

Υποβλήθηκε από Τηλέμαχος Σ. Ρ... (χωρίς επαλήθευση) στις .

Το πρόβλημα διαφαινόταν από την αρχή...κυρίως δε από ειδήμονες σε θέματα οδοποιίας και συγκοινωνιών όπως ο κ. Βρεττάκος,τού οποίου το κείμενο μας καλύπτει πλήρως τόσο για τις ενστάσεις και παρατηρήσεις του όσο και για την αναλυτική προσέγγιση και τεκμηρίωση των επιχειρημάτων και κρίσεων του..θα τολμούσα να πω ...μακάρι να δούλευαν και οι μελετητές αλλά κυρίως οι εντολείς αυτών με την ίδια συνέπεια τόσο στην οικονομοτεχνική μελέτη όσo και στη στάθμιση περιβαλλοντικών επιπτώσεων αλλά και ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ επιπτώσεων.Ομως είναι πασίδηλο ότι και αυτό το έργο διέπεται από τα κριτήρια εξυπηρέτησης συμφερόντων και πολύ λιγότερο από την ανάγκη εξυπηρέτησης διακινουμένων κατοίκων Λακωνίας ( διαμενόντων και επισκεπτών) αλλά και οικονομικών μονάδων (εμπόριο,υπηρεσίες,αγροτικά,τουρισμός και...θέματα υγείας,μην το ξεχνάμε ! ). Μοναδική ίσως αρνητική χροιά στα παρασχεθέντα στοιχεία από τον κ. Βρεττάκο η προσπάθεια λεκτικής " αποστασιοποίησής " του από την γνώμη τού " συρμού" για τα περιβαλλοντικά...γιατί άραγε τέτοια φράση ? αφού ακριβώς παρακάτω η προσέγγισή του περιλαμβάνει μεγάλο τμήμα της τα θέματα περιβάλλοντος με ωραιότατα συγκριτικά παραδείγματα έναντι της κάκιστης μελέτης πού είχε παραγγελθεί κι εκπονηθεί.Προφανώς και η μελέτη αυτή έγινε για άλλοθι (πληρότητα φακέλλου κατά το τυπικόν ) παρά για την ανάγκη προστασίας περιβάλλοντος και κατοίκων.
Επι της ουσίας συνυπογράφω κι εγώ τα περιγραφόμενα όχι πλέον μόνο από κ. Βρεττάκο αλλά και από λοιπούς συμμετέχοντες στην συζήτηση : Φιδοειδής διαδρομή,έλλειψη ΛΕΑ !! με άμεση αρνητική επίπτωση στην οδηγική συμπεριφορά...ακόμη βέβαια δεν έχει γίνει αισθητή η εγκληματική αυτή έλλειψη γιατί δεν έχει αυξηθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος(προσπεράσματα ,λεωφορεία,νταλίκες ?κλπ,ειδικά δε τη νύχτα η οδήγηση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη με αίσθημα άγχους...παρά την ύπαρξη των όποιων στάσεων ,στις οποίες αναφέρεται άλλος αναγνώστης...Θα παρακαλέσω και θα προλάβω κάποιο επίδοξο "Φιτιπάνλντι" να μην μας κοροϊδέψει εμάς τούς φοβιτσιάρηδες οδηγούς....
Τέλος προσθέτω ότι σε ΄δραματική επιβεβαίωση όλων αυτών έρχεται και η απόφαση τού ΚΤΕΛ για ΜΗ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΔΡΟΜΟΥ ! εκτός δύο δρομολογίων ημερησίως ,πιθανόν για το " θεαθήναι" ...Από μια μελέτη πού έκαναν τα επιπλέον χιλιόμετρα πέραν τού χρόνου (περίπου ίδιος )σημαίνουν σε καύσιμα και διόδια περίπου 800-1000€ ημερησίως ! Και παρά τον ανοιχτό διάλογο και για τα δικά τους αρνητικά (ιδιαίτερο καθεστώς επιδοτήσεων,επιχορηγήσεων,φορολογικών διευκολύνσεων,αρνητικό αποτέλεσμα σύγκρισης κομίστρου ανά χιλιόμετρα έναντι ευρωπαϊκών και τρίτων χωρών,μη ολοκλήρωση ηλεκτρονικής πλατφόρμας κρατήσεων κ.α. ) ....στο θ'έμα αυτό θα τούς δώσουμε δίκιο..ειδικά τώρα πια στην οικονομική κρίση πού διανύουμε. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ : Αλλο ένα βαρίδι στα πολλά αρνητικά αυτής της χώρας...Και ο χορός συνεχίζεται..Συγχαρητήρια στο ελεύθερο βήμα τού manivoice.gr το οποίο πλέον θα επισκέπτομαι συχνότερα..

Προσθήκη νέου σχολίου

Plain text

  • Δεν επιτρέπονται ετικέτες HTML.
  • Διευθύνσεις ιστού και e-mail μετατρέπονται αυτόματα σε παραπομπές.
  • Αυτόματες αλλαγές γραμμών και παραγράφων.