Μπίλιοβο: ένα οδοιπορικό

Μπίλιοβο: ένα οδοιπορικό
ΕΝΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΜΝΗΜΕΙΟ
 
 
 
Μόλις 15 λεπτά από την Καλαμάτα, σε μια σκιερή πλαγιά της Μεσσηνιακής Μάνης, βρίσκεται ίσως το πιο αξιόλογο και καλοδιατηρημένο παραδοσιακό καλντερίμι στη χώρα μας. Ένα ανθρώπινο μνημείο ιδιαιτέρου κάλλους που περιμένει να ανακαλυφθεί. Από το χωριό Σωτηριάνικα διασχίζει για ένα περίπου χιλιόμετρο τους ελαιώνες πριν αρχίσει να αγκαλιάζει την πευκόφυτη πλαγιά. Φιδίσιο, ελίσσεται και χάνεται στα ύψη, για να καταλήξει στην ορεινή κοινότητα Αλτομιρά, που μισοέρημη πια υποδέχεται τον επισκέπτη.
 
 
Η "Φωνή της Μάνης" δηλαδή το έντυπο αδελφάκι του manivoice.gr με πρόγραμμα της ΕΕ σηματοδότησε αρκετά μονοπάτια της εξω και μέσα Μάνης, με υπερηφάνεια σας παρουσίαζουμε την σχετική  φωτογραφία
 
 
 Σε κάποια σημεία το καλντερίμι θέλει τεχνικές παρεμβάσεις αφού έχουν πέσει κάποιοι τοίχοι. 
 
 
Kάποιοι χωματόδρομοι που έχουν ανοιχτεί στην αρχή και στο τέλος του μονοπατιού για γεωργική χρήση έχουν χαλάσει το πετρόχτιστο και πρέπει να αποκατασταθoύν!
 
 
"Στις χιλιάδες μέτρα του ανήφορου συλλογιζόμαστε πως πριν από τον ξέφρενο καταναλωτισμό μας, κάποτε οι άνθρωποι έφτιαχναν πράγματα που ... διαρκούν!"
Το ονομαστό "Μπίλιοβο" όπως το έλεγαν οι παλαιοί, με τις 75 στροφές του. Θαυμάζει ο οδοιπόρος τη μαστοριά και το μεράκι των πετροκτιστάδων στις αρχές του αιώνα, όταν τα ανθρώπινα χέρια δάμαζαν τη σκληρή πέτρα, και ο ιδρώτας πότιζε την ηλιοκαμένη Γή.
Kατασκευασμένο το 1904 με προσωπική εργασία των κατοίκων της περιοχής
Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση που υπογράφει ο Υπουργός Πολιτισμού & Αθλητισμού κ. Πάνος Παναγιωτόπουλος, χαρακτηρίζεται ως «μνημείο, το σωζόμενο τμήμα του παλαιού λιθόστρωτο μονοπατιού ΜΠΙΛΙΟΒΟ, συνολικού μήκους 2.962 μέτρων και σε όλο του το πλάτος, τις παρειές και τα πρανή του, διότι αποτελεί σημαντικό τεχνικό έργο μεγάλης κλίμακας με μεγάλη επιμέλεια και τεχνική γνώση, ιστορικά συνδεδεμένο με την κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη της περιοχής». 
Κατόπιν αυτής της απόφασης και όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου, απαγορεύεται οποιαδήποτε επέμβαση επί του μονοπατιού ή οποιαδήποτε οικοδομική δραστηριότητα πλησίον του, χωρίς την προηγούμενη έγκριση του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού. 
 
 
ΑΛΤΟΜΙΡΑ
Σε 14 χιλιόμετρα από την Καλαμάτα, στον δρόμο προς τη Μάνη, φθάνουμε στο χωριό Σωτηριάνικα.
 
 
Ακολουθούμε τα σήματα και αφού περάσουμε από το γεφύρι του χωριού, βαδίζουμε στον δασικό δρόμο, ο οποίος μας οδηγεί στην αρχή του περίφημου Μπίλιοβου.
Ένα μοναδικό μονοπάτι που κατασκευάστηκε το 1904 για να ενώσει δύο χωριά, τα Σωτηριάνικα με τα Αλτομιρά.  Πρόκειται ίσως για το καλύτερα διατηρημένο καλντερίμι με τις 75 στροφές. Ανηφορίζουμε το καλντερίμι και φθάνουμε στο χωριό Αλτομιρά, οπού συναντάμε πηγές με βρύσες.
 
 
Τα Αλτομιρά είναι ορεινό χωριό σε υψόμετρο 813 μ, του δήμου δυτικής Μάνης παλαιότερα δήμου Αβίας...Κεντρικός ναός του χωριού είναι ο Άγιος Αθανάσιος χτισμένος γύρω στο 1865. Στην περιφέρεια των Αλτομιρών ανήκει και το μεταβυζαντινό μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου.
 
 
Τα Αλτομιρά έχουν παλιά, πέτρινα σπίτια, εξαίρετα δείγματα της μανιάτικης αρχιτεκτονικής. Το 1999 κηρύχθηκαν «διατηρητέος οικισμός» από το Υπουργείο Πολιτισμού. 
 
 
Πηγές:
 
 
 
 
Περισσότερα στοιχεία Από την εφημερίδα «ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΜΑΝΗΣ» (1988-1996), έτος 8ο, Σεπτέμβριος - Οκτώβριος 1995, αρ.φ. 56. Εκδότης Βασ. Πιερρακέας:
 
Το 1904 άρχισε η κατασκευή του δρόμου Σωτηριάνικα - Αλτομιρά με λιθόστρωτο (καλντερίμι) που είναι το καλύτερο της περιοχής και ίσως από τα καλύτερα της χώρας. Έχει 75 στροφές που από αυτές οι 40 είναι κατασκευασμένες με φανταστική καλαισθησία. Κάποιος που γνωρίζει από πέτρα ίσως το χαρακτήριζε τεχνικό αλλά και αρχιτεκτονικό δημιούργημα. Οι τριάντα στροφές είναι κατασκευασμένες σε κλίση εδάφους εβδομήντα τοις εκατό περίπου.
 
 
Το σημείο αυτό είναι το ονομαστό, για την εποχή, Μπίλιοβο. Όποιος ανέβει τον δρόμο αυτόν αισθάνεται δέος από την ανάβαση και τη θέα του τοπίου. Παρ’ όλο που έχει εγκαταλειφθεί διατηρείται σε καλή κατάσταση. Ειδικότερα από τη θέση Ρίζα έως το Κάτω Ραχούλι, όπως λέγεται αυτό το σημείο, δεν έχει υποστεί καμμία φθορά.
 
Από τις λίγες πληροφορίες που συγκεντρώσαμε βρίσκουμε ότι την χάραξη των σαράντα στροφών έκανε ο Μηχανικός της εποχής εκείνης Παναγιώτης Αφεντάκης και κατασκευαστές εργολάβοι ήταν τα αδέλφια Νικόλαος και Στασινός Σταυριανέας από τα Σωτηριάνικα.
 
Οι πέτρες που έχουν χρησιμοποιηθεί τόσο για τις ξερολιθιές όσο και για το στρώσιμο του δρόμου είναι σχεδόν όλες πελεκημένες με τα εργαλεία της εποχής σφυρί και καλέμι.
 
Από τους πελεκητές (λαξευτές) της πέτρας αναφέρουμε τους αδελφούς Παναγιώτη και Κωνσταντίνο Κοζομπόλη από το χωριό Αλτομιρά. Επίσης μάθαμε ότι φουρνέλα με παραμίνα άνοιγε ο επίσης από τα Αλτομιρά Γεώργιος Ψαρέας με το παρατσούκλι (Χούσος), τα δε φουρνέλα γέμιζε με φουρνελομπαρούτι ο Γεώργιος Κεφαλέας. Εργάσθηκαν και πολλοί άλλοι που δυστυχώς τα ονόματά τους δεν μπορέσαμε να μάθουμε.
 
Οι υπόλοιπες 35 στροφές δεν εδόθησαν σε εργολάβο. Κατασκευάσθηκαν με προσωπική εργασία των κατοίκων του χωριού Αλτομιρά. Από την ημερομηνία που βρίσκουμε σκαλισμένη σε μια πέτρα συμπεραίνουμε πως το έργο τέλειωσε το 1928.
 
 
 
 

Σχόλια

Υποβλήθηκε από Peter Biehler (χωρίς επαλήθευση) στις .

Την περασμένη Τετάρτη μετά από παρότρυνση του κουμπάρου μου που είναι από Καλαμάτα πήγα τρέχοντας από την Μεγάλη Μαντίνεια να ανέβω το μονοπάτι Μπίλιοβο,δύστυχώς εχεί αφεθεί λίγο στην τύχη του, θα ήθελε λίγο συντήρηση, έχουν καταρεύσει κάποια κομμάτια και αν δεν γίνει καμία συντήρηση σε λίγα χρόνια θα το κλαίμε.επίσης στο 3. χλμ. κάποιος βοσκός το έχει κλείσει με πλέγμα και βόσκει γίδια ,δεν πέρασα γιατί δεν ήξερα αν θα βρεθώ αντιμέτωπος με τσοπανόσκυλα, έτσι γύρισα πίσω .Επιτρέπεται ο κάθε τσοπάνης να φράξει το μονοπάτι, εδώ ο δήμος θα έπρεπε να κάνει κάτι!!!!!

Προσθήκη νέου σχολίου

Plain text

  • Δεν επιτρέπονται ετικέτες HTML.
  • Διευθύνσεις ιστού και e-mail μετατρέπονται αυτόματα σε παραπομπές.
  • Αυτόματες αλλαγές γραμμών και παραγράφων.