Λεωνίδας Μιχαλάκος

 Λεωνίδας Μιχαλάκος

Ενας ξεχωριστός καλλιτέχνης, και συντηρητής αρχαιοτήτων

Ο Λεωνίδας Μιχαλάκος γεννήθηκε στη Μάνη (Κότρωνας)

 
 
Ο Λεωνίδας Μιχαλάκος γεννήθηκε στη Μάνη (Κότρωνας) το 1959. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών Τήνου με δάσκαλο τον γλύπτη Γιάννη Μανιατάκο (1980-83), και παρακολούθησε Σεμινάρια Ελληνικής Παλαιογραφίας - ΜΙΕΤ – Παλαιογραφικό Αρχείο (2001-03) και Εργαστήριο Ψηφιδωτού - ΥΠ.ΠΟ – Κέντρο Εφαρμοσμένων Τεχνών (2005-06).
Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (από το 1996). Έχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και έχει κάνει δύο ατομικές.
Έχει ασχοληθεί επισταμένα με την αποκατάσταση και συντήρηση μαρμάρινων γλυπτών και μνημείων: ΑΡΣΑΚΕΙΟ ΜΕΓΑΡΟ – Ζωγραφική αποκατάσταση των αιθουσών του κεντρικού κτιρίου (1992), ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ – Συντήρηση, αποκατάσταση και επανέκθεση των μαρμάρινων γλυπτών της συλλογής του μουσείου (1996-2000). ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΟ ΑΘΗΝΩΝ – Αποκατάσταση και συντήρηση μαρμάρινων υπαίθριων γλυπτών και μνημείων (1998).
Κτίριο ALPHA BANK Ηρακλείου Κρήτης – Αισθητική αποκατάσταση των λίθινων γλυπτών στοιχείων του κτιρίου (2003). ΜΟΥΣΕΙΟ ΙΣΛΑΜΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ-ΜΠΕΝΑΚΗ – Αισθητική αποκατάσταση, συντήρηση και επαναλειτουργία του μαρμαροθετήματος στον εκθεσιακό χώρο του μουσείου (2004). ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ Ι.Μ. ΤΟΥΡΛΙΑΝΗΣ ΜΥΚΟΝΟΥ – Αισθητική αποκατάσταση και συντήρηση των γλυπτών εκθεμάτων της συλλογής του μουσείου (2005-2010). ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟΥ ΣΑΜΟΥ – Στήσιμο και παρουσίαση 15 μαρμάρινων γλυπτών (2009).
 
 
Από το 1987 έως το 1989 εργαζόταν στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δήλου. Από το 1990 έως σήμερα εργάζεται στο Εργαστήριο Επιφανειακής Συντήρησης του αρχαίου μαρμάρου των Μνημείων Ακρόπολης. 
Με πρωταγωνιστή την πατρίδα του Μάνη, ο Λεωνίδας Μιχαλάκος εξέθεσε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης 40 ιδιότυπα έργα ζωγραφικής .
 
Ασυνήθιστη και πρωτότυπη έκθεση, με 40 έργα «εικονογραφημένα μοιρολόγια της Μάνης», αλλά και εικονογραφημένα ποιήματα (που έχουν σχέση με τη Μάνη των: Διονυσίου Σολωμού, Νικηφόρου Βρεττάκου, Νίκου Γκάτσου) σε πίνακες, ενός ξεχωριστού καλλιτέχνη, του Λεωνίδα Μιχαλάκου (συντηρητή αρχαιοτήτων της Ακρόπολης).
Ο ζωγράφος, αλλά και… καλλιγράφος Λεωνίδας Μιχαλάκος χρησιμοποιεί περγαμηνόχαρτο και μελάνια γραφής, όπως και ιδιοκατασκευασμένα μελάνια και την ιδιαίτερη «Μικρογράμματο επισεσυρμένη Βυζαντινή γραφή».
 
 
Το κάθε έργο στολίζεται με βυζαντινά εικαστικά μοτίβα, τοπία και λεπτομέρειες από την ελληνική φύση και παράδοση με την τεχνική της αυγοτέμπερας της αγιογραφίας, και ολοκληρώνεται με μεταλλικές επενδύσεις από καθαρά φύλλα χρυσού και ασημιού. Επιπλέον εκτίθενται και μικρά "ελεύθερα" τοπία από τη Μάνη.
 
Για την ιδιότυπη τεχνική του, που συνδυάζεται με την «μικρογράμματο επισεσυρμένη Βυζαντινή γραφή» ο καλλιτέχνης σημειώνει:
"Ἡ γοητεία τῆς συγκεκριμένης γραφῆς εἶναι ἡ ἐλευθερία της, ἐλευθερία βγαλμένη μέσα ἀπό αὐστηρό ρυθμό, κανόνες καί κοπιαστική ἐργασία. Πιστεύω πώς οἱ ἰδιότητες αὐτές πού χαρακτηρίζουν τήν μικρογράμματο ἐπισεσυρμένη, τήν καθιστοῦν ἰδανικό ἐργαλεῖο γιά τήν ἀπόδοση-μεταγραφή μιᾶς ἄλλης μορφῆς τέχνης τῆς προφορικῆς λαϊκῆς μας παράδοσης, τό ἀξεπέραστο σέ ρυθμό, ποιητικότητα, ψυχισμό, ἐλευθερία ἔκφρασης, Μανιάτικο μοιρολόι".
 
Για τη συγκεκριμένη γραφή αναφέρεται σε δημιουργούς σπάνιων εικονογραφημένων χειρογράφων, όπως του μοναχού Λέοντα από τη Νοβάρα, του 10ου αιώνα, που λέει ότι «΄Οποιος δεν ξέρει να γράφει , δεν θεωρεί το γράψιμο σκληρή δουλειά, τρία δάχτυλα γράφουν, αλλά ολόκληρο το σώμα καταπονείται» και συνεχίζοντας περιγράφει πόση σωματική ταλαιπωρία του προκαλούσε η στάση: «Σκύβω την πλάτη, βυθίζω τις πλευρές στην κοιλιά και υφίσταμαι κάθε είδους σωματική ταλαιπωρία».
 
 

 

Προσθήκη νέου σχολίου

Plain text

  • Δεν επιτρέπονται ετικέτες HTML.
  • Διευθύνσεις ιστού και e-mail μετατρέπονται αυτόματα σε παραπομπές.
  • Αυτόματες αλλαγές γραμμών και παραγράφων.