θα παρουσιάζουμε σιγά σιγά τις Αρχαίες πόλεις της Μάνης

θα παρουσιάζουμε σιγά σιγά τις Αρχαίες πόλεις της Μάνης

θα παρουσιάζουμε σιγά σιγά τις Αρχαίες πόλεις της Μάνης. Μήπως και ευαισθητοποιηθούμε

για τη μακρινή καταγωγή μας και τις προστατεύσουμε.

 

Δυο  κείμενα για τον Πύρριχο:

ΠΥΡΡΙΧΟΣ

Α. Του Νίκου Αναπλιώτη

 

(Α) Πανάρχαια πολίχνη Αρχαιολλήνων, στην ευρύτερη περιοχή του περιώνυμου Λά - οικονομικό και πολιτιστικό κέντρο του περίγυρου.

Διαθέτει αξιόλογο - από κάθε άποψη και έποψη - φυσικό περιβάλλον και φιλειρηνική και προοδευτική κοινωνία.

(Β) Το προσωνύμιο αποδίδεται:

(α) Στον πυρρό - πυρόξανθο - ξανθοκόκκινο και Ίακχο (Βάκχο) = Στο σταφύλι και στο κρασί της παραγωγής του τόπου.

(Πυρρός + Ίακχος) = (Πύρριχος)

Κόκκινο κρασί

Συνταιριάζουν:

Τα Πυρρίχεια δρώμενα (άσματα και χοροί) κατά τη διάρκεια του Τρυγητού και του Ληνού - κυρίως γιορταστικά αλλά και ενόπλια (πολεμικά).

Η αναφορά, για παρουσία του Σειληνού), προσωποποίησης του Νερότοπου και του χυμού του Αμπελοστάφυλου), ενισχύει αυτή την άποψη.

(Σει-ληνού)-(Ροή-Ληνού).

β) Σε κάποιο παλαιό πολεμικό Θεό «Πύρριχο», για τον οποίο πυριακχούσαν (τραγουδούσαν και χόρευαν) πυρρίχεια (πολεμικά και ενόπλια).

(πυρ=η φωτιά του πολέμου) + (Ιάκχω) = φωνάζω - κραυγάζω πολεμικά.

(ιακχή)-(Ίακχος).

γ) Στον Τρωομάχο «Πύρρο» - τον Νεοπτόλεμο = Νεαρό, ορμητικό πολεμιστή (Νέω+πτοώ=φοβίζω) - το γιο του Αχιλλέα (εξώγαμο του Αχιλλέα) και κάποιας από τις κόρες του Λυκομήδη.

Επειδή: Μετά τα Τρωϊκά, φιλοξενήθηκε στην περιοχή - Ω Δικός (Δικός = Μέτοικος - Ως Μακρινός Απόγονος Αποίκων, εκ της περιοχής) - προκειμένου να προετοιμάσει τα Γαμήλια με την κόρη του Μενέλαου και της Ωραίας Ελένης.

Γ) Εκτιμάται ότι το προσωνύμιο του πολίσματος είναι πολύ παλαιότερο από τα Τρωικά και επειδή αναφέρεται ότι: Κάποτε, πολεμικοί Λαοί - Ασιάτες - Αγόμενοι από Αμαζόνες, επιχείρησαν να εισχωρήσουν στη Μάνη από προσηλιακά - τευθρωνιάτικο - αλλά αποκρούστηκαν από Μανιάτες - μόνο από Μανιάτες - στα όρια του Πύρριχου και εκδιώχθηκαν.

Όμως:

Δεν υπάρχει Μνημείο - Ενθυμητήριο και Διδακτήριο - αυτού του εξαιρετικού και κοσμοϊστορικού γεγονότος.

Περίπου, στο ίδιο σημείο, Τρικεφάλια, αποκρούστηκαν μεταγενέστερα ομοιοεπιχειρήσαντα Τουρκικά Στρατεύματα, τα οποία δολοφόνησαν τους απεσταλμένους των Μανιατών, για συνδιαλλαγή και ειρηνική αποχώρηση των εισβολέων.

Και γι’ αυτό το σπουδαίο γεγονός, ούτε φαίνεται, ούτε ακούγεται κάτι το αξιόλογο.

(Τα Μνημεία ανακαλούν μνήμες, προσκαλούν θύμισες, διδάσκουν με όσα δείχνουν και με όσα συμβολίζουν).

 

«Μια εικόνα χίλιες λέξεις»

Δ) Τωρινά, ο Πύρριοχος, έχει και το φύλακα και προστάτη του - τον Παπαδημήτρη Καλαγιάκο - τον Δικό του Άνθρωπο - που με τις προσευχές του, τον καλό του Λόγο και τις ποικιλότροπες έμπρακτες δραστηριότητές του, προσφέρει πολλά και δείχνει το δράμα και τον τρόπο του Ενάρετου Βίου.

 

 

ΠΥΡΡΙΧΟΣ

Β.Του Δήμου Μέξη

Για την καταγωγή του ονόματος ο Παυσανίας αναφέρει διάφορες εκδοχές. Η επικρατέστερη εκδοχή ήταν πως ονομάστηκε έτσι από τον Πύρρο, τον γιο του Αχιλλέα. Στη θέση του αρχαίου Πύρριχου βρίσκεται σήμερα το χωριό Κάβαλος. Ανατολικά του υπάρχει η τοποθεσία Πύρκος.

Στον Πύρριχο υπήρχε το ιερό της Άρτεμης αστρατείας, γιατί εδώ κατά την αρχαία παράδοση σταμάτησε η προς τα εμπρός «στρατεία» των αμαζόνων. Υπήρχε ακόμη και το ιερό του αμαζονίου Απόλλωνα. Τα ξόανα των δύο θεοτήτων που η καταγωγή τους ανάγεται στην Καρική Λητώ, ήταν τάματα (αναθήματα) των γυναικών από το ποτάμι του Πόντου Θερμώδοντα (αμαζόνων). Η αστρατεία Άρτεμις και η λατρεία τους συνδέεται ασφαλώς με την παράδοση του μητριαρχικού κύκλου. Συμβολίζει την ήττα της μητριαρχίας. Είναι η ανακοπή της προς τα πρόσω «στρατείας» των αμαζόνων που στον μητριαρχικό κύκλο αντιπροσωπεύουν την κοινωνική επιβολή και το προβάδισμα του γυναικείου φύλου.

Η λατρεία του Απόλλωνα εξελίχτηκε από τη μητριαρχική λατρεία της Άρτεμις και της Λητούς.

Η «αστρατεία» Άρτεμις στον Πύρριχο συνδέεται ευθέως με τις διαδικασίες του κοινωνικού μετασχηματισμού που είδαν το φως επιτοπίως στον αρχαίο χώρο της Μάνης. Τα αναθήματα των Αμαζόνων εκφράζουν την αναγνώριση του νέου καθεστώτος της πατριάς. Στο ιερό της αστρατείας Αρτέμιδος υπάρχει η επικύρωση και η ανάμνηση της «αποστρατείας» των Αμαζόνων από την ενεργό μητριαρχική υπεροχή (ανακοπή της πορείας της μητριαρχίας). Στο Ιερό του «Αμαζονίου» Απόλλωνα υπάρχουν τα στοιχεία της υποταγής στην πατριαρχική τάξη. Η λατρεία του Απόλλωνα από τις Αμαζόνες είναι πράξη υπακοής στον άρρενα. Οι Καρολέλεγες δίνουν τη θέση τους στους Δωριείς. Τα δυό ιερά στον Πύρριχο αντιπροσωπεύουν την αρχαιομανιάτικη παράδοση αυτής της διαδικασίας. Όταν οι Δωριείς ήρθαν στην Ν. Λακωνική έφεραν μαζί τους και την φυλετική οργάνωση της πατριάς καθώς και τις πατριαρχικές θεότητες.

Προσθήκη νέου σχολίου

Plain text

  • Δεν επιτρέπονται ετικέτες HTML.
  • Διευθύνσεις ιστού και e-mail μετατρέπονται αυτόματα σε παραπομπές.
  • Αυτόματες αλλαγές γραμμών και παραγράφων.