Η ιστορία της πτώσης του Αεροπλάνου στο Λιμένι

 
 
Αεροπορική επιδρομή στο λιμάνι Γυθείου
 
 
Η ιστορία της πτώσης του Αγγλικού Αεροπλάνου στο Λιμένι
ΑΠΟ ΑΥΤΟΠΤΕΣ ΜΑΡΤΥΡΕΣ -ΑΠΡΙΛΗΣ 1944
 
Έρευνα: Νικόλαος Καλαποθαράκος-Ανδρέας Κυριακουλέας
 
Κάνουμε μια έρευνα, σύμφωνα με μαρτυρίες αυτοπτών μαρτύρων, διότι το Αγγλικό αεροπλάνο και η τοποθεσία του στο Λιμένι Αρεόπολης, μπορεί να γίνει υποθαλάσσιο τουριστικό σημείο, διεθνούς εμβέλειας, επίσκεψης τουριστών και προώθησης της τοπικής οικονομίας, καθώς επίσης να σηματοδοτεί μια φάση της ιστορίας του τόπου και της Ευρώπης!
Πήραμε συνεντεύξεις από υπερήλικες που έζησαν και ήταν αυτόπτες μάρτυρες:
- Καλαποθαράκος Πέτρος του Θεμ., από Αρεόπολη, 90 ετών.
- Στέφανος Κατσάκος του Σαμπ., από Αρεόπολη, 92 ετών.
- Δεκούλας Ιωάννης, από Τσίπα, 86 ετών.
- Καλαποθαράκος Κώστας του Θεμ., από Αρεόπολη, 87 ετών.
- Σαξώνης Ιωάννης από το Οίτυλο, 82 ετών.
- Αποστολάκος Μήτσος από Καραβοστάσι, 85 ετών.
- Βουνισέας Μήτσος από Οίτυλο, 81 ετών.
Μοιρολόγια που είπαν καθώς και λαϊκές τσάτιρες-ποιήματα.
 
Το Ιστορικό πλαίσιο
Απο το φθινόπωρο του 1943 η κατοχή στη Μανη, οπως και ο πόλεμος στην Ανατολική & Κεντρική Μεσόγειο εχει αλλάξει μορφή. Οι Ιταλοί που είχαν πολλους σταθμούς (καραμπινιερίες) εγκατεστημένους στα μεγαλύτερα χωριά (Γύθειο, Αρεόπολη, Οίτυλο, Καρδαμύλη, Ταίναρο κ.α.) έχουν αποχωρήσει και οι Γερμανοί, πιεζόμενοι σε άλλα θέατρα πολέμου (Ανατολικό μέτωπο, Ιταλικό Μέτωπο, κλπ) δεν εχουν επαρκείς δυνάμεις να στήσουν πυκνό δίκτυο κατοχής και ετσι θα εχουν μόνιμη παρουσία στο Γύθειο, ενω θα εγκαταλείψουν αργότερα και τον σταθμό τηλεπικοινωνιών και ναυτικής παρακολούθησης στους Σπήλιους Αερόπολης. Επίσης θα έχουν συχνή αλλα περιστασιακή παρουσία όπου υπάρχει δρόμος βατός σε αυτοκίνητο και σπάνια εως ανύπαρκτη παρουσία στον υπόλοιπο χώρο.
Οι Σύμμαχοι απο την πλευρά τους έχουν αεροπορική και ναυτική κυριαρχία στην περιοχή ενώ τη χρησιμοποιούν για αποβάσεις απο υποβρύχια ή ταχύπλοα μικρών ομάδων προσώπων που ενεργοποιούνται στν Αντίσταση. Εχουν καθημερινές πρωϊνές αεροπoρικές περιπολίες που εκτελούνται απο αεροσκάφη μακράς ακτίνας δράσης τύπου Liberator της 454 Μοίρας Αναγνώρισεως & Βομβαρδισμού της Royal Australian Air Force (R.A.A.F.). Απογειώνονται απο τη Berca ή άλλους αεροδιαδρόμους κοντά στη Bengazi της Λιβύης και ακολουθούν πορεία Βόρεια και περιπολούν στα Κύθηρα, τον Λακωνικό Κόλπο, το Γυθειο και την Μάνη. Μια  τυπική αναφορά περιπολίας που παρουσιάζεται παρακάτω μας πληροφορεί οτι η περιπολία αρχίζει στις 6:20 πμ και τελειώνει στις 10:50 πμ. Και εκτός των άλλων για την ύπαρξη δύο καϊκιών 80 και 60 τόννων στο Γύθειο οπου το αεροπλάνο (FW422) δέχεται ελαφρά και ανακριβή αντιαεροπορικά πυρά. Στον Πύργο Δυρού αναφερεται παρουσία μικρών σκαφών.
 
• Ο Στέφανος Κατσάκος, λέει:
Δεν ήμουν αυτόπτης μάρτυρας αλλά όπως μου είπε ο αδελφός μου Γιώργης, ήταν δύο αεροπλάνα και έριχναν βουτιές από τον Προφήτη Ηλία και τη ρεματιά. Πυροβολούσαν για να βουλιάξουν το καΐκι του Μουνδρέα ή Μανιατέα ή Δημουλέα από την Τραχήλα, που ήταν διΐστιο με δύο κατάρτια και το βούλιαξαν και πήγε στον πάτο, αργότερα το έβγαλαν δένοντάς το με πολλά βαρέλια.
Ο Γιώργης μου είπε πως μαζί με τους Κυριακιάνους πήγαν με βάρκα και έβγαλαν έναν με μισό σώμα με το καμάκι και έναν μισοζώντανο και τους έθαψαν στον Άγιο Σώστη(1).
Αργότερα, σε λίγα χρόνια, ήρθαν οι Εγγλέζοι και έδωσαν ένα δίπλωμα στο Γιώργη. Δίπλωμα ευγνωμοσύνης από το στρατάρχη Αλέξαντερ.
Όταν ήρθαν και έβγαλαν τα σώματα από το νεκροταφείο, ρώτησαν τον πατέρα μας το Σαμπάτη: «Τι θέλετε; Υλική ή ηθική αποζημίωση;».
«Τίποτε» είπε ο πατέρας μας, «το κάναμε για την πατρίδα μας».
Οι Άγγλοι βούλιαζαν κάθε καΐκι για να μην το πάρουν και το χρησιμοποιήσουν στην οπισθοχώρηση οι Γερμανοί.
Οι Κατσιάνοι στην Τσαγγαρίνα, είχαν κρύψει Άγγλο, τον Τζίμη Ρόση και τον Μπανκς. Επίσης, υπήρχαν Άγγλοι στο Σπυλιάκι στο Λιμένι, πάνω από το μοναστήρι και τους πήγαιναν φαγητό οι Λιμενιώτες, η θεία η Λουγκάνενα. Αυτήν την κίνηση την καθοδηγούσε ο κουμπάρος μας Στρατάκης από τη Τσέροβα που ήταν χωροφύλακας, ο οποίος έκρυβε και άλλους σε άλλα μέρη. Οι Άγγλοι που εμείς κρύβαμε στο στάβλο στη Τσαγγαρίνα, έκαναν σήμερα με φώτα τη νύχτα και σήματα την ημέρα με πανιά με διάφορα χρώματα.
 
(1) Ο Γιώργης με τους Κυριακιάνους έβγαλαν τον ένα μισοζώντανο αλλά πέθανε και τον έβαλαν στον Άγιο Σώστη. Η περιοχή ήταν ανταρτοκρατούμενη. Στην κηδεία, ένα απόσπασμα ανταρτών έριξε ριπές τιμών.
 
 
• Ο αυτόπτης μάρτυρας Πέτρος Καλαποθαράκος, μας λέει:
Τότε εγώ ήμουν 20 χρονώ και φύλαγα τα πρόβατα στη σέλα. Έβλεπα δύο αεροπλάνα να βουτάνε από του Κούτρου στο Λιμένι και να πυροβολούν ένα καΐκι τρικάταρτο για να το βουλιάξουν. Το ένα αεροπλάνο μάλλον χτύπησε στο κατάρτι και έχασε την ισορροπία του και έπεσε μετά το Κόκκαλο πριν τον Άγιο Σώστη.
Έβγαλαν έναν Άγγλο ψηλό, ξανθό και όμορφο και τον έφεραν στην προκυμαία το Λιμενιού, τώρα ταβέρνα του Καλαποθάκη του Τάκη. Εκεί, ο καθηγητής γυμναστής και θείος μας, ο Νίκος ο Σεκούρης, του έκανε τεχνητή αναπνοή, αλλά δεν έζησε.
Κατόπιν, συγκεντρώθηκαν αντάρτες από το Οίτυλο και την Αρεόπολη και τον έθαψαν στον Άγιο Σώστη, στο νεκροταφείο του Λιμενιού και του απέδωσαν τιμές με ντουφέκια.
Οι Γερμανοί τότε, σχεδόν είχαν φύγει όλοι, λίγοι είχαν μείνει και ο κόσμος άρχισε να πηγαίνει στους Σπηλιούς στα Γερμανικά έργα, να πάρει ό,τι απομεινάρια είχαν μείνει, ξύλα, σίδερα κ.λπ..
 
 
Ο έπαινος γράφει:
 
Αυτό το πιστοποιητικό απονέμεται στον Γεώργιο Σταμάτη Κατσάκο ως ένδειξη ευγνωμοσύνης και εκτίμησης για τη βοήθεια στους ναύτες, στους στρατιώτες και αεροπόρους της Βρετανικής κοινοπολιτείας των Εθνών, ο οποίος τους βοήθησε να ξεφύγουν ή να αποφύγουν αιχμαλωσία από τον εχθρό.
Η. R. Alexander
 
Συνεχίζεται σε επόμενο άρθρο
 

Προσθήκη νέου σχολίου

Plain text

  • Δεν επιτρέπονται ετικέτες HTML.
  • Διευθύνσεις ιστού και e-mail μετατρέπονται αυτόματα σε παραπομπές.
  • Αυτόματες αλλαγές γραμμών και παραγράφων.