Η εικονογραφία στις τρεις περιοχές της Μάνης, Κάτω, Μέσα και Έξω τον 13ο αι.

Η εικονογραφία στις τρεις περιοχές της Μάνης, Κάτω, Μέση και Έξω

Ναός των Αγίων Θεοδώρων Καφιόνας. Οι Εβραίοι της Βαϊοφόρου και ο Χριστός της Καθόδου στον Άδη (Αναστάσεως), 1263-64.

Περίληψη σύνταξης του manivoice.gr  από κείμενο του Ν. Δρανδάκη

Το νοτιοανατολικό τμήμα της χερσονήσου το παράπλευρο της Μέσα Μάνης είναι το πιο συντηρητικό και έχει γενικά λιγότερο ενημερωθεί στα τότε σύγχρονα ρεύματα της τέχνης.

Άλλωστε και ο τύπος των ναών του οι οποίοι ανήκουν στον 13ο αι. είναι ο απλός μονοκάμαρος.

Στη Μέσα και Έξω Μάνη συναντά κανείς και έργα ποιότητας (επισκοπή, Σταυροπήγι, Αγ. Παρασκευή Διρού, Καρύνεια) ή ακόμα και πρωτοποριακά όπως στην Καφιόνα, παρά την επικρατούσα έως το τέλος αιώνα συντηρητικότητα.

Κυρίαρχο γνώρισμα των επαρχιακών τοιχογραφιών της Μάνης είναι η ανάμειξη της παραδοσιακής τέχνης με την νεωτεριστική με πολλούς τρόπους ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία, τις ικανότητες και την ενημέρωση που είχε ο κάθε εγχώριος ζωγράφος με τις νέες τάσεις της ζωγραφικής.

Έτσι βλέπουμε κάποια επαφή της Μάνης με μεγάλα κέντρα όπως η Κωνσταντινούπολη. Οι λιγοστές δυτικές επιδράσεις στην εικονογραφία και στο ύφος παρατηρούνται σε μνημεία που χρονολογούνται μετά το 2ο μισό του 13 αι. όταν πια οι κάτοικοι της Μάνης, ελεύθεροι από την ξένη κυριαρχία μπορούσαν να βλέπουν με καθαρότερο μάτι την τέχνη των δυτικών.

Γενικά γύρω από τη λεκάνη της Μεσογείου κατά το 13ο αι. βρίσκουμε ζωγραφικά έργα που έχουν κοινά γνωρίσματα παρά τις επιμέρους διαφορές. 

 

 

Προσθήκη νέου σχολίου

Plain text

  • Δεν επιτρέπονται ετικέτες HTML.
  • Διευθύνσεις ιστού και e-mail μετατρέπονται αυτόματα σε παραπομπές.
  • Αυτόματες αλλαγές γραμμών και παραγράφων.