Η Βούλα Δαµιανάκου αναδεικνύει την υψηλή τέχνη που είναι το Μοιρολόι

"Από το Μοιρολόι το Ομηρικό  στο Μοιρολόι το Μανιάτικο".
Η Βούλα Δαµιανάκου αναδεικνύει την υψηλή τέχνη που είναι το Μοιρολόι
 
Του Μεγακλή Ρογκάκου 
Ιστορικού Τέχνης & Επιµελητή Εκθέσεων 
 
 
Η Βούλα Δαµιανάκου, γεννηµένη το 1921 στην Πάνιτσα (σηµερινή Μυρσίνη) της Λακωνίας, αγάπησε τόσο βαθιά την ελληνική γραµµατεία όσο λίγοι Έλληνες και δάµασε την γλώσσα ώστε να συγγράΦει σηµαντικά  έργα.
Η µάνα της -γένος Ρογκάκου- ήταν µοιρολογήτρα και χάρη σε αυτό το προσωπικό πλεονέκτηµα η Δαµιανάκου εκτίµησε το µανιάτικο µοιρολόι ως µία τέχνη ριζωµένη στην ζωή.
Στην πραγµατικότητα, πρόκειται για συγκλονιστική τελετή που συλλαµβάνει την ουσία της ανθρώπινης κατάστασης.
Πέρα από το κλαυθµό και τον οδυρµό, το µοιρολόι µετουσιώνεται σε µία από τις υψηλότερες μορφές τέχνης. Ο νεκρός περιβάλλεται από στενά σχετιζόµενες γυναίκες του οι οποίες παραδίδουν το µοιρολόι η µία στην άλλη σε μορφή τραγικού διαλόγου - πρώτα η σύζυγος, µετά η µητέρα και τέλος η αδερΦή του νεκρού. Οι µοιρολογήτρες είναι σαν τον χορό στην αρχαία ελληνική τραγωδία µε κορυφαία την σύζυγο ή την µητέρα.
Εισερχόµενες σε κατάσταση έκστασης, τραγουδούν λόγια για τα κατορθώµατα και τα πάθη της ζωής του αγαπηµένου νεκρού. Ο ήχος και τα φαινόμενα συνδυασμένα συνθέτουν ένα συγκλονιστικό ανθρώπινο δράµα. 
Το µανιάτικο µοιρολόι είναι η δηµοτική παράδοση που παραδίδεται από πανάρχαια χρόνια µε αποκορύφωμα τον οµηρικό θρήνο της Εκάβης για τον πρωτότοκο γιό της Έκτορα.
Mελετώvτας την εξέλιξή τους στο πέρασµα του χρόνου, η Δαµιανάκου σύνεθεσε µοιρολόια για σηµαίνουσες προσωπικότητες που γνώρισε προσωπικά ή που έµαθε από την παράδοση.
 
Αξιοσηµείωτο ανάµεσα σε αυτά το µοιρολόι της για τον Χρήστο Καρβούνη (1903-1943), επικεφαλής της ιατρικής κλινικής της Σπάρτης, που, όταν στις 26 Νοεµβρίου 1943 οι Γερµανοί κατακτητές έστησαν σε εκτελεστικό απόσπασµα 118 πολίτες στο Μονοδένδρι Λακωνίας για αντίποινα µίας αντιστασιακής ενέργειας, αν και του δόθηκε χάρη για την εξαίρετη επίδωση στην χειρουργική από εκπαίδευση που έλαβε στην Γερµανία, εκείνος δεν λιποψύχησε αλλά θυσιάσθηκε µαζί µε τους συµπατριώτες του. 
CD «Από το Μοιρολόι το Οµηρικό στο Μοιρολόι το Μανιάτικο», 2011 © Αρχείο Μεγακλή Ρογκάκου, Αθήνα . 
 
Την πορεία της εξέλιξης του µοιρολοίου µπορεί ο ακροατής να παρακολουθήσει ακούγοντας το CD µε δώδεκα µοιρολόγια που τραγουδά η ίδια η Δαµιανάκου αυθόρµητα, ηχογραΦηµένη µε ερασιτεχνικό τρόπο, σε σκοπούς που έχει επιλέξει µε το ένστικτο και την εµπειρία της. Η συλλογή περιλαµβάνει και 3 τραγούδια - ένα γαµήλιο άσµα της ΣαπΦώς σε απόδοση της Δαµιανάκου και δύο σπάνια δηµοτικά τραγούδια. Το πολιτιστικό κέρδος από το άκουσμα του εν λόγω λευκώµατος είναι ανυπολόγιστο. 
Αθήνα, 9 Δεκεµβρίου 2013 
Πληροφορίες Κοινού: 
Τίτλος CD Ι «Από το Μοιρολόι το Οµηρικό στο Μοιρολόι το Μανιάτικο», 2011. 
Διάθεση Ι Εκδόσεις Επικαιρότητα, Οδός Μαυροµιχάλη 42, Αθήνα, GR 10680, Τηλ: +30 210 3607 382, Φαξ: +30 210 3636 083, Μέιλ: info@epikerotita.com 
1 Μεγακλής Ρογκάκος, Οδός Ξενοκράτους 41, Κολωνάκι, Αθήνα, GR 10676, Ελλάδα ~ +30 6979 783 973 0 m.rogakos@gmail.com 
 
 
1.- Νικόλαος Μοσχοβάκος δικηγόρος, Βούλα Δαµιανάκου συγγραΦέας, Διονύσης Ρηγόπουλος PhD πολιτικός µηχανικός, Βασίλης Νόπας καθηγητής Πανεπιστηµίου, και Αλέκος Ρώτας Ψυχολόγος στην ΕΣΗΕΑ* στις 9 Δεκεµβρίου 2013 © Αρχείο Μεγακλή Ρογκάκου, Αθήνα. 
*Ένωσις Συντακτών Ηµερησίων 
ΕΦηµερίδων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ)
 
 
2.- Βάνα Ξένου εικαστικός καλλιτέχνης, Βούλα Δαµιανάκου και Έρρικα Ρογκάκου-Ηλιοπούλου στην ΕΣΗΕΑ στις 9 Δεκεµβρίου 2013 © Αρχείο Μεγακλή Ρογκάκου, Αθήνα. 

Προσθήκη νέου σχολίου

Plain text

  • Δεν επιτρέπονται ετικέτες HTML.
  • Διευθύνσεις ιστού και e-mail μετατρέπονται αυτόματα σε παραπομπές.
  • Αυτόματες αλλαγές γραμμών και παραγράφων.