Ηλίας Κάσσης - Ζωγράφος-Γλύπτης

Ηλίας Κάσσης - Ζωγράφος-Γλύπτης

Διάφορα έργα του Ηλία Κάσση.Το μικρό σε μεγέθυνση για ανάταση

το μεγάλο συμπυκνωμένο στην ψυχική συγκίνηση!

Αρχαιοελληνικός, Δωρικός, Λαϊκός. Εγκαινιάζει μια νέα τεχνοτροπία στη γλυπτική. Την μικρογλυπτική σε μορφές προτομών και ολόσωμων μικρογλυπτών, 300 έργα γλυπτικής και 100 έργα Ζωγραφικής μεγάλων πινάκων. Πάρα πολλά δημιουργήματα!

Oι Ζωγραφικοί πίνακες αναδεικνύουν τη λαϊκή παράδοση, ασχολίες που έχουν εξαφανιστεί. Τα γλυπτά πολλών μεγεθών από πέτρα, ξύλο και ελαφρόπετρα.
Πρόσωπα με θλίψη, αγωνία, πείσμα αλλά αγάπη και προσμονή. Η μητρότητα, ο εξαγνισμένος έρωτας, το ανθρώπινο σώμα, ανθρώπινες μορφές με θεϊκή ανάταση, ένας συνδυασμός αρχαιοελληνικός σε ενότητα με το λαϊκό. Παρακολουθώντας ένα-ένα τα έργα του Ηλία Κάσση, ζεις μια ανάταση, αισθάνεσαι μέρος της ζωής και της ευαισθησίας, να αγαπάς, να συγκινείσαι, να έχεις ρίζες προς τα πίσω και να βλέπεις τη συνέχεια αισιόδοξα για το μέλλον!

O Ηλίας ο Κάσσης είναι ένας από τα 7 αδέλφια από τη γνωστή οικογένεια καλλιτεχνών Κάσσηδων ο Μιχάλης ο γνωστός γλύπτης, ο Κυριάκος λογοτέχνης, ποιητής και ζωγράφος και ο Ηλίας με τη σημερινή πολύ μεγάλη έκθεση από γλυπτά και ζωγραφικούς πίνακες, αναπαριστά το ύφος της Μάνης λιτό και απέριττο, συναισθηματικό αλλά επίμονο και μαχητικό.

O Ηλίας μας λέει: Όλη η οικογένεια είχε αυτό το ταλέντο και εγώ από μικρό παιδί, στις πέτρινες-πλάκες χάραζα διάφορα σχέδια που ο καιρός με τη βροχή ξεθώριαζε και τα’παιρνε μαζί του.
Όταν ήρθαμε στην Αθήνα κάθε καλοκαίρι που επέστρεφα στη Μάνη έβλεπα να εξαφανίζονται παλιές ασχολίες. Έτσι έστρεφα τη φαντασία μου και όπως μπορούσα να σχεδιάσω κατέγραφα όλα αυτά τα θεμάτα από το 1970-85. Είχα κάνει 150 έργα με αναφορά στις ασχολίες των Μανιατών, δηλαδή Λαογραφικά έργα. Το Λιτριβειό, το αλώνισμα και το φτιάξιμο των αλωνιών, το καθάρισμα των ελιών, πώς φτιάχνουμε και καθαρίζουμε τα λούπινα, η τραπέλα, το πιάσιμο των ορτυκιών, το σφάξιμο του γουρουνιού, τα παιδιά που φτιάχνουν βάρκες από φραγκοσυκιές κ.λπ.

 

Τα αγάλματα είναι πολλές μορφές σε διάφορα μεγέθη και πάρα πολλά. Τι σε παρακίνησε στη γλυπτική;
 

Εργαζόμουνα στο αρχαιολογικό μουσείο ως εκμαγέας, εθίστηκα μέσα από τα αρχαία αγάλματα και άρχισα τη γλυπτική της πέτρας πριν 5 χρόνια. Δημιούργησα κάποιες μορφές όπως της είχα μέσα μου και τις παρουσιάζω εδώ.
Μορφές Μανάδων, κοριτσιών, ανδρών με ποικίλες εκφράσεις. Την έκθεση την ονομάζω μορφές, είναι γύρω στα 300 έργα μικρογλυπτικής και γλυπτικής που η κάθε μορφή δεν μοιάζει με την άλλη. Είναι σε πέτρα, ελαφρόπετρα και σε ξύλο από φλοιό πεύκου.

Oι μορφές των γλυπτών του Ηλία Κάσση έχουν μια βαθειά εκφραστικότητα που αναδύουν έναν ανθρώπινο ψυχισμό, εκφράζουν ψυχολογικές καταστάσεις ανθρώπων και όχι το πειθαρχημένο το πολεμικό και το αντίπαλο στοιχείο.

Ναι, μας λέει, άφησα τη σκέψη μου και εκφράστηκε όπως αισθανόμουνα. Πιστεύω ότι η Μάνη το πολεμικό στοιχείο το εξέφρασε τότε που χρειαζότανε και όχι στην καθημερινότητα. Oι Μανιάτες ήταν πάρα πολύ ευαίσθητοι.
Η πολεμική συμπεριφορά εκφραζόταν τότε που χρειαζόταν και όποτε είναι απαραίτητο, για να πολεμήσεις πρέπει να αγαπάς βαθειά και να θέλεις να μη χάσεις αυτά που σε συγκινούν και αγαπάς.

Την πρώτη έκθεση ζωγραφικής την έχω κάνει το 1968 στον Παρνασσό, 5 ατομικές εκθέσεις, στις νέες μορφές, νέα σκέψη, στον κύκλο και άλλες.

Oι ανθρώπινες μορφές έχουν δυό ξεχωριστά γνωρίσματα, το μεν θηλυκό - γυναικείο στοιχείο ταιριάζει προς το αρχαιοελληνικό, το δε ανδρικό περισσότερο προς το λαϊκό, παραδοσιακό, μας λέει ο Ηλίας.

Η γυναίκα διαχρονικά και η μορφή της, δεν άλλαζε, έπαιρνε βέβαια τη σκληρότητα της κάθε εποχής αλλά είχε πάντα τη θηλυκότητά της. Εγώ προσπάθησα να κρατήσω την κλασσική γυναίκα, έτσι όπως είναι. Ενώ τον άνδρα τον έφτιαχνα ανά εποχές όπως τον άλλαζαν οι καταστάσεις διότι ο άνδρας ήταν ουσιαστικά πολεμιστής, κυνηγός, εξερευνητής.

Ποια μέσα χρησιμοποιείς ως εργαλεία και υλικό κ.λπ.;

Προσπάθησα να χρησιμοποιώ τα παραδοσιακά, ντεσιλίδικο, μαστρακά, βελόνια. Έφτανα την πέτρα εκεί που ήθελα, μετά χρησιμοποιούσα το γυαλόχαρτο και έκανα τις καμπύλες και τις επιφάνειες. Δεν χρησιμοποίησα μηχανικά μέσα συντόμευσης των κατασκευών διότι έτσι παρακολουθείς το συναίσθημά σου, προχωράς μαζί, ελέγχεις αυτό που φτιάχνεις. Το μηχάνημα δεν το ελέγχεις μπορεί να σου πάρει κομμάτια που δεν θέλεις να χάσεις.

Η τέχνη δεν έχει χρόνο, είναι έκφραση ψυχής και εγώ ακολουθώ αυτό που αισθάνομαι με το δικό μου ρυθμό. Έτσι αντιστέκεσαι στην καταπιεστική τεχνολογία και την ισοπέδωση των συναισθημάτων, γιατί η τέχνη είναι έκφραση συναισθήματος.

Προσθήκη νέου σχολίου

Plain text

  • Δεν επιτρέπονται ετικέτες HTML.
  • Διευθύνσεις ιστού και e-mail μετατρέπονται αυτόματα σε παραπομπές.
  • Αυτόματες αλλαγές γραμμών και παραγράφων.